چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی روش شناسی های متداول در پژوهش های یادگیری الکترونیکی ایرانی و خارجی است. روش شناسی پژوهشی مجموعه باورها و تصمیم هایی است که بر نحوه شناسایی مسائل، انتخاب روش ها، جمع آوری داده ها و تحلیل آنها توسط پژوهشگر تاثیر می گذارد. در این پژوهش برای شناسایی وضعیت روش شناسی پژوهش های خارجی با استفاده نمونه گیری ملاک محور مقاله های چاپ شده در چهار نشریه شامل؛ British Journal of Educational Technology، Journal of Computer Assisted Learning، Computers & Education، و Educational Technology Research & Development به عنوان نمونه انتخاب شد. همچنین برای بررسی وضعیت روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی در ایران کلیه مقاله های مرتبط با یادگیری الکترونیکی که در نشریه های معتبر(علمی- پژوهشی) چاپ شده اند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در هر دو نمونه برای شناسایی روش شناسی پژوهشی مقاله ها، بخش های چکیده، بیان مساله، سوال ها، ابزارهای جمع آوری اطلاعات، شیوه نمونه گیری و تحلیل داده ها در هر مقاله با استفاده از شیوه تحلیل محتوای کمی بررسی و تحلیل گردید.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که در پژوهش های خارجی 94/46 درصد از روش شناسی کمی،26/27 از روش شناسی کیفی و 79/25 درصد از روش شناسی ترکیبی و در پژوهش های ایرانی 44/67 درصد از روش شناسی کمی،95/13 درصد از روش شناسی کیفی و 60/18 درصد از روش شناسی ترکیبی استفاده شده است. بررسی تحول روش شناسی پژوهشی مربوط به پژوهش های یادگیری الکترونیکی خارجی در مدت ده سال(2000 تا 2009) نشانگر تفوق نسبی روش شناسی کمی بر روش شناسی های کیفی و ترکیبی در این پژوهش ها است، لیکن روند حرکت به صورت نسبتا کند به سمت مقبولیت روش شناسی های کیفی و ترکیبی است.