چکیده:
در هر پژوهشی،به عنوان فرایند سامان دار و نظام مند،با انبوهی از اطلاعات متنوع از منابع مختلف روبه رو هستیم.یکی از مجراهای اصلی اطلاعاتی،متون است.رهیافت درونی در روی آوردن به متون،یکی از رهیافت های تحقیق در مطالعات است و در آن،روش ها و رهیافت هایی مورد بررسی قرار می گیرد که در آن ها،با مراجعه به متن یا گفته با عمل یا تقریر خاص به توصیف،مفهوم سازی،توجیه و تبیین می پردازند.رهیافت هرمنوتیکی و تاویل با نگاه مخاطب-محور،رهیافت سمانتیکی با نگاه متن-محور و روش تعاملی با تلفیق متناسب دو رهیافت براساس یک الگو و برنامه پژوهشی با اتخاذ میدان معنی شناختی درست برای پیام ها و فهم جزء براساس فهم کل،سه رهیافتی است که در مطالعه می تواند مورد توجه باشد.این نوشتار با نگاهی انتقادی،هر چند اجمالی،بر روش هرمنوتیک و سمانتیک،روش تعاملی را پیشنهاد می نماید.در ره یافت تعاملی،از هر دو روش هرمنوتیک و سمانتیک استفاده می شود و به نظر می رسد ورود نقادانه به متن و درگیری روشمندانه با متن و گفتگویی فعال با آن،مواجهه انفعالی را هم از بین می برد.
sources of information. One of the main channels of information is texts.
Internal approach to the texts is one of the research approaches in the studies and in
which methods and approaches are examined, referring to the text or speech or act
or specific confession to describe, conceptualization, justification and explanation.
Hermeneutics approach or interpretation approach by looking at the audience-
centered view and Semantic approach by looking at the text-centered and interactive
approach by suitable combining of two approaches based on a model and adopted a
research program with the field of true correct meaningful understanding for
messages based on the relate understanding from total understanding that are three —
approach-studies that can be considered.
Although this article with a brief critical looks at the Semantic and hermeneutics
methods, but the interactive approach suggests. In interactive approach both
hermeneutics and Semantic are being used It seems to involve in a text critically or
begin to conflict with it clearly or have an active dialogue form eliminates