چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترمیمی دیویس بر مهارت های خواندن بزرگسالان نارساخوان و با روش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون یک گروهی انجام گرفت. نمونه پژوهش 16 نفر از افراد نارسا خوان بزرگسال با دامنه سنی 17 تا 40 سال شهر تهران بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای و پس از اجرای آزمونهای تشخیصی از جمله آزمون هوش وکسلر بزرگسال فرم تجدید نظر شده (WAIS-R) و آزمون غیر رسمی اختلال خواندن برگزیده شدند. سپس گروه نمونه به صورت انفرادی به مدت سه ماه (30 جلسه ی 90 دقیقه ای) تحت آموزش به روش دیویس قرار گرفت و بلافاصله پس از اتمام مراحل آموزشی- ترمیمی، پس آزمون اختلال خواندن از آنان به عمل آمد. داده های بدست آمده با آزمون آماری t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای خواندن بزرگسالان نارساخوان پس از مداخله ی درمانی بطور معناداری بهبود یافته است.
The present research investigated the efficiency of Davis Dyslexia Correction Method on adult dyslexics' reading skills.
This quasi-experimental study، conducted in Tehran، examined 16 adult dyslexics (17-40 years of age) selected randomly through multi-stage sampling. Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-R) and informal reading inventory were administered as preliminary diagnostic tests. Then Davis dyslexia correction method (orientation counseling and symbol mastery) was conducted on the clients individually for 30 sessions (each session 90 minutes). Post-tests were conducted upon completion of program (treatment).
The results of T-test analysis showed that the intervention program significantly increased reading proficiency and comprehension in adult dyslexics substantially.]