خلاصه ماشینی:
"و به دلیل زمینهسازیهایی که مخالفان تعالیم قرآنی-از جمله مترجمان یهودی و مسیحی آن دوران-و معارضان مکتب اهل بیت(ع)و تعالیم ایشان-خلفای عباسی در آن دوران-بدان پرداخته بودند،از همان روزگار،به وسیلۀ دو جریان یاد شده،ترجمۀ افکار بیگانه،از جمله، فلسفۀ یونانی و افکار مخدوش ارسطویی،به هدف تحتالشعاع قرار دادن حقایق خالص قرآنی،و تعالیم لاهوتی محمدی و اوصیایی،در میان مسلمانان رواج داده شد،در مدارس و مساجد مسلمین،به جای قال رسول الله(ص)،و قال علی بن ابی طالب(ع)و قال الحسن(ع)و قال الحسین(ع)،و قال السجاد(ع)،و قال الباقر و الصادق(ع)و...
در تعالیم و احادیث أئمۀ دیگر نیز بر این هشدا دادن و پرهیز آموختن،از رجوع به افکار غیرقرآنی و اوهام و مفاهیم بشری و فلسفههای بیگانۀ یونانی و غیریونانی که زلال وحی جبرئیلی را میآلاید،و«حکمت منزلۀ لیلة القدری»را مخدوش میسازد،سخنان مهمی آمده است،از جمله حضرت امام زین العابدین سجاد(ع)،در دعای«ختم القرآن»،به درگاه خداوند متعال عرض مینمایند:«اللهم صل علی محمد و آله،و اجعلنا ممن یعتصم بحبله...
در حدیثی معتبر،از حضرت امام محمد باقر(ع)آمده است که:«نحن باب الله»و«نحن لسان الله»10ماییم راه رسیدن به خدا و معرفت خدا،و ماییم زبان گویای الهی،که باید حقایق را-فقط و فقط-از ما شنید و فراگرفت،کسی که اعتقادی به این احادیث داشته باشد،و به مقام علمی معصوم(ع)پی برده باشد،به حکم عقل،سراغ جای دیگر،و کس دیگر-هرکس باشد-نمیرود.
پس باید به موضعگیری أئمۀ طاهرین(ع)،در حفظ حقایق و معارف دین،از جمله،حضرت امام محمد باقر(ع)،به خوبی توجه کرد،و در همان راه،که راه خدا و معصوم(ع)است حرکت کرد."