Skip to main content
فهرست مقالات

دو اظهار نظر درباره مقاله عرفان سعدی

مترجم:

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مقاله عرفان سعدی ، فارسی ، عشق ، جامی ، انسان ، صاحبدلی ، امیر علیشیر ، زهد ، اسلام ، طریقت

خلاصه ماشینی:

"وقتی خدا خود، انسان را به گونه‌ای آفریده است که هم استعداد و توانایی ارتکاب گناه‌ را دارد و هم استعداد و توانایی حقیقت‌طلبی را؛یا به عبارت دیگر هم‌ می‌تواند تا مرتبهء حیوانی سقوط کند و هم تا مرتبهء فرشتگی صعود، تکلیف انسان با این هستی برزخی خود چیست؟ این پرسش برای یک فرد متدین و متفکر،مسایل هستی‌ شناسانه‌ی عمیقی را پیش می‌آورد که پاسخ به آنها بسیار دشوار و گاه‌ پاسخ‌ناپذیر است: 1-چرا خدا،انسان را مثل فرشته یا مثل حیوان نیافرید تا از کشمکش این دو نیروی متضاد در وجود خویش رها گردد و تنها اسیر حکم خدا باشد؟ 2-اگر استعداد گناه را خدا در وجود انسان نهاده است،چرا ارتکاب گناه،گناه دارد و انسان باید به سبب آن کیفر بیند؟ 3-آیا انسان در ارتکاب گناه مجبور است یا مختار؟ 4-اگر مرتبه‌ی نفس لوامه را مقام طبیعی و فطری انسان به‌ حساب آوریم که در آن براساس فطرت خود،گاهی به سمت‌ فرشتگی میل می‌کند و گاهی به سمت حیوان بودن،آیا خروج از این‌ مرتبه،خروج از مقامی که خدا برای انسان معین کرده،نیست؟ پاسخ‌هایی که فلاسفه و متکلمان به این پرسش‌ها داده‌اند غالبا قانع‌ کننده نیست و شاید در عمق همه‌ی این پاسخ‌ها،این پاسخ نهفته باشد که‌ کار انسان،این نیست که به این اسرار پی‌ببرد. صاحبدلی که تجسم شخصیت خود سعدی است،در برزخ زهد خشک‌ و متعبدانه و شوروشر عاشقانه ایستاده است و وظیفه شرعی و انسانی خود می‌داند که هم با زهد خشک مبارزه کند و هم اعتنایی به‌ عشق و معرفت مبالغه‌آمیز و رسواکننده‌ی زندگی‌ستیز و هستی‌ سوز نداشته باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.