چکیده:
امروزه, تبیین قرآن ازسوی پیامبر اکرم (ص) و مراد از آن» مورد
مناقشة جدی قرا رگرفته است+بسیاری از مفسّران مراد از تبیین قرآن
را تفسیر و توضیح آن میدانند و تعدادی دیگر تبیین را تعبیری دیگر
از اعلام آشکار قراآن ازسوی پیامبر"(ض) میشمارند+" در این نوشتاره با
تکیه بر قرآن و علم معناشناسی, این دو دیدگاه مورد بررسی قرار
گرفته است. ادعای گروه اول با استعمال قرآنی اصطلاح تبیین, مغایرت
دارد؛ زیر تبیین بهعنوان یک اصطلاح قرآنی, ازنظر بار معتایی, نزدیک
به «البلاعلمبین؟» استعمال شده است لذا نمیتوان آن را بهمعتای
تفسیر و توضیح دانست؛ بهعلاوه, در بیشتر موارد استعمال این واژه در
قرآن» خداوند متعال عهدهدار تبیین قرآن بوده و بعید است که بتوان
نبیین خدا را تفسیر معنا کرد. درمقام عمل نیز استفاده از روایتها
برای نفسیر و نوضی حآیات برمبنای نیاز ذاتی آیات به روایتهاء به قابل
فهم بودن قرآن» آسیبهای جدی وارد میکند و بیان این کتاب
آسمانی را مهمل میگذارد. درمقابل, دیدگاه دوم» یعنی تفسیر اصطلاح
نبیین به ابلاغ آشکار» مورد تایید قرآن و بررسیهای معناشناسانه است.
در این نوشتاره ضمن اعتراف به مقام شامخ پیامبر اسلام (ص) در
تفسیر قرآن, بعداز ذکر دلیل قرآنی برای دیدگاه اول, این دیدگاه را
طی سه محور اصلی نقد شده است: تعارض با بررسیهای لغوی,
تعارض با آیات و کثرت ایرادهای وارد بر آن. ضمن آنکه نقش
پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) در جای خود به عنوان شایستهترین
مفسّران قرآن کریم قابل انکار نیست.
The meaning for the holy Prophets “ tabyin” of Quran is nowadays open to debate. Most of the Akhbaris regard the “tabyin” of Quran, explaining and interpreting it. Some of the Usulis consider this word as another expression for publicly revealing Quran. In this article, these two opinions have been evaluated according to Quran and semantics. The former is not in agreement with the Quranic usage of the word: the word “ tabyin” as a Quranic terms is closely related to “ al-balagh al-mobin” and therefor cannot be considered as interpretation and explanation. In addition, “tabyin” in its most frequent usage has been undertaken by Allah. It is obvious that Allahs “ tabyin” cannot be defind as interpreting. Using traditions for interpreting Quran based on the essential need of verses to tradition, has actually ended in serious damages to understanding Quran. On the other hand, the latter view i.e interpreting “ tabyin” as “publicly revealing” has been supported by Quran and semantic analysis. In this article, while admitting the very high position of the holy Prophet in the Quranic interpretation and after providing the Quranic arguments for it, the first view has been criticized from three different aspect: its conflict with the lexical meaning of the word, its conflict with Quranic verses and its vast numbers of flaws.