خلاصه ماشینی:
"فهرستی از این آثار به قرار زیر است: 1-تفسیر سهل بن عبد الله تستری 2-لطائف الاشارات قشیری 3-مشکوة الانوار امام محمد غزالی 4-حقایق التفسیر سلمی 5-عرایس البیان فی حقایق القرآن روزبهان بقلیشیرازی 6-تفسیر نجم الدین کبری در 21 مجلد 7-الجمع و التفصیل فی اسرار المعانی و التنزیل محیی الدین ابن عربی(در این باره در ادامه سخن خواهیم گفت)8-بحر (به تصویر صفحه مراجعه شود) الحقایق و منبع الدقایق نجم الدین رازی 9-اعجاز البیان فی تأویل قرآن صدر الدین قونوی 01-المحیط الاعظم سید حیدر آملی 11-تفسیر سوره فاتحه الکتاب محمد بن حمزه فناری.
به عبارت دیگر،در مقابل تأویل 81 سوره ابتدای قرآن در یک مجلد توسط کاشانی،ابن عربی همین حجم آیات را در 46 مجلد6تفسیر نموده است و عجیب آنکه با این مایه تفاوت در اسلوب نگارش و وجود قراین قاطع دیگری که در ادامه ذکر خواهیم کرد،تأویلات القرآن همواره تحت انتساب به ابن عربی در کشورهای مختلف از جمله ایران به چاپ رسیده است.
ولی متأسفانه،تمام چاپهای تأویلات القرآن با عنوان تفسیر القرآن الکریم الشیخ العارف بالله محی الدین ابن عربی،عرضه شده است و این کار احتمالا به دلایل اقتصادی و تجاری «با عنایت به اشتهار ابن عربی و تمایل بیشتر خریداران به آثار او تا عارف کاشانی»51و یا«قرار دادن چاپ کتابی که غالبا از قواعد معمول تفسیر قرآنی خارج میشود در کنف حمایت نامی بزرگ»61صورت گرفته است و تاکنون تلاشی از سوی ارائهکنندگان در تصحیح این اشتباه صورت نگرفته است و عجیب اینکه در تفسیری که به اسم عربی چاپ میشود،مؤلف در مجلد دوم از نور الدین عبد الصمد به عنوان«شیخ ما»71یاد میکند و میدانیم که این شیخ کسی نیست مگر استاد و مرشد کاشانی که مؤلف، در خانقاه وی در نطنز برای همیشه آرمیده است."