چکیده:
این مقاله باهدف یافتن و استخراج بخشی از علل و عوامل دین گریزی، به بررسی و استقصای ناقصی از علل و عوامل دین گریزی از منظر دین پرداخته است و در ضمن، آن دسته از علل و عواملی در آن مطرح شده که به نوعی با دانشگاه و اصحاب آن مرتبط اند؛ عواملی چون: سخت و نازیبا جلوه دادن دین، فقر معرفتی به مقولات دینی، عدم تعقل، خصوصی سازی دین، انتظار نامعقول از دین، مدیریت ناکارامد، شبهات و ...، که هر یک می توانند در دین گریزی آدمیان موثر باشند. روش: روش تحلیل اسنادی بوده و در عین حال، نیم نگاهی هم به وضعیت و شرایط عینی و خارجی جامعه داشته است. یافته ها: 1- دین گرایی یا دین گریزی مقوله تک علتی نیست و علل متعددی در تحقق آن موثر است.2- برخی از علل و عوامل مذکور، معرفتی و از سنخ دانش بوده و برخی غیر معرفتی است. 3- علل دین گریزی، به علل داخلی و خارجی (درونی و بیرونی) قابل تقسیم است؛ به این معنی که برخی علل به متن جامعه دینی و پیروان آن دین مربوط است، ولی برخی دیگر، زمینه خارجی دارند.4- هر چه از عقلانیت فاصله گرفته شود، به همان نسبت با دین و دینداری نیز فاصله خواهد افتاد.5- اختلاط و آمیزش حق و باطل - که از عوامل دین گریزی است – امری است تقریبا پایدار. همواره چنین بوده و خواهد بود.6- فضایل و رذایل اخلاقی آدمیان، در دین گرایی و دین گریزی آنها موثر است. نتیجه گیری: ارائه بخشی از علل و عوامل معرفتی و غیر معرفتی دین گریزی که بی تردید نقش اساسی و مهمی را در این بستر ایفا می کنند. و در پایان نیز به بیان ضرورتها و بایستگی هایی پرداخته شده که مراکز علمی از جمله دانشگاهها باید بدانها بپردازند. بی شک دانشگاهیان در این بستر، رسالت عظیمی دارند
Aim: The author of the article aims to analyze the factors of reduction in faithfulness from view point of religion. The author in this way pays attention to universities and scholars. The factors which are studied are as follow: to introduce the religion as a dogmatic and intolerant theory، lack of knowledge in religious aspects، religious privatization، unreasonable expectations in religious affairs،inefficient managements، dubious things،… Method: The method is documentary analyses. Results: 1- Reduction in faithfulness or tendency toward religion is not just rooted in a particular factor and many aspects are related to the subject. 2-some of the factors are cognitive and knowledge based and some are not. 3-some of the factors are internal and related to the religious society and followers، and some of the factors are external and are not related to religious society and the obedience's of the religion.4-the more we keep distance with rationality، the more we get far from pure religion.5-mixing right and wrong is a main and long- standing factor in reduction among followers of religions .6-moral virtues and vices among people are also important in this field. Conclusion: The author of the paper concludes the importance of cognitive (knowledge based) and none- cognitive factors of reduction in faithfulness among followers of religions. At the end of the article refers to the great mission of universities and scholars in defining the necessities and requirements of the subject.
خلاصه ماشینی:
علل و عوامل دین گریزی و نقش دانشگاهها در اصلاح آن * جبار امینی ١ رضا مرادی خلیفه لو٢ رحیم محمدی ایلامی ٣ چکیده هدف :این مقاله باهدف یافتن و استخراج بخشی از علل و عوامل دین گریزی، به بررسی و استقصای ناقصی از علل و عوامل دین گریزی از منظر دین پرداخته است و در ضمن ، آن دسته از علل و عواملی در آن مطرح شده که به نوعی با دانشگاه و اصحاب آن مرتبط اند؛ عواملی چون : سخت و نازیبا جلوه دادن دین ، فقر معرفتی به مقولات دینی، عدم تعقل ، خصوصیسازی دین ، انتظار نامعقول از دین ، مدیریت ناکارامد، شبهات و ...
در چند دهۀ گذشته در آثار متعددی به صورت کتاب ، مقاله ، پژوهش و پایان نامۀدانشجویی به این امر پرداخته شده است که از جملۀآنها می توان به مواردذیل اشاره کرد: «علل گرایش به مادی گری » ازاستاد مطهری ، «آسیب شناسی دینی »ازمجید محمدی، «رهزنان دین » از مصطفی دلشاد تهرانی، «آسیب شناسی دینی از منظر استاد شهید آیت الله مطهری »ازسید مهدی جهرمی و محمد باقری، «سنجه های دینداری در ایران »از آقایان عباس کاظمی ومهدی فرجی، که اثر اخیر،تعداد قابل توجهی از کارهای تحقیقی در باب دین و دینداری را ارائه کرده است .
طبیعی است که تبیین دین و اجرای آن بایدبه گونه ای باشد که این احساس در مردم به وجود آیدو البته همۀاین موارد نباید به بهای کم رنگ شدن واجبات و محرمات دینی انجام گیرد.