چکیده:
هدف؛ این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین نظام ارزشها و سلامت روانی و تعیین اولویت ارزشها در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از حیث بازنگری ادبیات و تحقیقات گذشته، از نوع تحقیقات کتابخانه ای و از نظر نوع مطالعه و جمع آوری داده، در شمار تحقیقات پیمایشی و کاربردی بود. نمونه مورد پژوهش، 75 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی از بین گروههای آموزشی موجود در این دانشگاه انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه بررسی ارزشها و آزمون سلامت روانی بود. یافته ها؛ نتایج ضریب همبستگی چند متغیری در سطح اطمینان 95 درصدی نشان داد که بین ارزشهای زیبایی گرایی، مذهبی و اجتماعی با سلامت روانی، همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد، ولی ارزشهای سیاسی، اقتصادی و نظری با سلامت روانی همبستگی معنی داری نشان نمی دهند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که ارتباط متغیر جنسیت با ارزشها و سلامت روانی معنی دار نیست. نتایج به دست آمده از تاپسیس فازی نیز نشان داد که ارزش مذهبی و اجتماعی بیشترین اولویت و ارزشهای زیبایی گرایی و سیاسی کمترین اولویت را داشته اند. نتیجه گیری؛ تغییر سیاستها و برنامه ریزی های دانشگاهی برای موفقیت دانشجویان بر اساس ارزشهای کلیدی و اولویت دارتر مشخص شده در این تحقیق، باید مد نظر قرار گیرد و برای آن برنامه ریزی شود
خلاصه ماشینی:
(Lilford, 2003) با توجه به اهمیت و نقش ارزشها و نگرشها در ساختار روانی افراد و تبعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن در جوامع، به ویژه در قشر دانشجو؛ تببین سلسلهمراتب ارزشهای حاکم بر دانشجویان، بررسی عوامل مرتبط با آن، سنجش تحول سلسلهمراتب ارزشی حاکم و ارتباط این سلسلهمراتب با سلامت روانی، اهمیت ویژهای مییابد.
al, 2006)، ارزشهای والدین و فرزندان(Tvedt, 2006)، تفاوتهای جنسیتی در ارزشهای دانشجویان(Whitworth & Ball, 2004; Weare & Gray, 2003)، در یافتههای مربوط به نمونههای ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
جدول 1: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان دختر و پسر در مقیاسهای ارزشها و سلامت روانی (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسی رابطة جنسیت با ارزشها و سلامت روانی(بررسی فرضیة اول تحقیق)، از تحلیل واریانس چند متغیره (در این روش با این مسئله سروکار داریم که آیا متغیرهای مستقل ارائه شده اثری بر متغیرهای وابسته دارند یا خیر) برای بررسی تفاوت میانگین ارزشهای ششگانه و سلامت روانی (به عنوان متغیرهای Manova وابسته) در بین گروههای مختلف از نظر جنسیت (دو گروه دختران و پسران) استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 خلاصه شده است.
از طرف دیگر، به منظور بررسی رابطة بین ارزشها و سلامت روانی (فرضیههای دوم تا ششم) نیز از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است(جدول 3).
(Allport, Vernon & Lindzey, 1951) از طرف دیگر، در ارتباط با سؤال سوم پژوهش، همان گونه که از نتایج جدول 6 برمیآید، مهمترین ارزشها از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد، ارزشهای مذهبی و اجتماعی بودهاند.