چکیده:
ارزش ها از ابتدا به عنوان مفهومی محوری در علوم اجتماعی مطرح بوده اند. مطالعه ی ارزش ها برای تبیین شخصیت و نظام های اجتماعی بسیار مهم وتعیین کننده است. افراد و گروهها در ارزش ها متفاوتند، با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در زمینه ی حضور زنان در عرصه های عمومی بوجود آمده است، پرسش اصلی پژوهش این است که آیا دستیابی زنان به مشاغل جدید توانسته است جهت گیری زنان را به سمت ارزش های توسعه سوق دهد. دیدگاههای نوین در زمینه ی ارتباط ارزش و توسعه و تغییرات اجتماعی را می توان به دو دسته تقسیم کرد از کارل مارکس تا دانیل بل استدلال می کندکه توسعه ی اقتصادی، تغییرات فرهنگی را ایجاد می کنند. دراین پژوهش تأثیر شغل بر ارزش های توسعه مدار زنان مورد بررسی قرار گرفته است و برای سنجش ارزش های توسعه مدار با یک رویکرد فرهنگی دیدگاههای جامعه شناسی را در زمینه ی تغییرات و توسعه و دیدگاههای روانشناسی اجتماعی در زمینه ی ارزش ها را بررسی کرده و بر اساس مبانی نظری خوشه هایی از ارزش ها را بدست آورده ایم. سپس با ساخت پرسشنامه ی اولیه و انجام مطالعه ی مقدماتی و تحلیل عاملی، خوشهای از ارزش ها را که روی یک عامل قرار گرفته اند را انتخاب کرده ایم که عبارتند از: جهانی گرایی، عام گرایی، علم گرایی، عقلانیت، رضایت از زندگی وگرایش به کار پویاست.جامعه ی نمونه 534 زن 15-45 ساله شهر شیراز هستند، روش پژوهشپیمایشی، با استفاده از پرسشنامه بود. پرسشنامه دارای روایی صوری و سازه ای است و برای پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده کرده ایم و آلفا برای تمامی مقیاس ها بالای 70/0 است. یافته های مقایسه ای عقلانیت، علم گرایی و رضایت از زندگی، در بین سه گروه زنان خانه دار، شاغل و محصل تفاوتی نداشته است. به بیان دیکر اشتغال زنان به عنوان امری مدرن در ساختار اجتماعی جامعه ی مورد مطالعه نتوانسته تجهیز شناختی لازم برای زنان ایجاد کند، بنابراین این ارزش های معطوف به توسعه ی زنان در این گروهها یکسان است، اما ارزش های جهانی گرایی، عام گرایی وگرایش به کار پویا بین سه گروه تفاوت معنیداری را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2- ارزش عامگرایی و وضعیت فعالیت: مقایسه وضعیت فعالیت برحسب ارزش عامگرایی وضعیت فعالیت پاسخگو فراوانی میانگین عامگرایی انحراف معیار اشتباه استاندارد شاغل 86 64/14 62/6 44933/0 محصل ودانشجو 186 48/13 75/6 74085/0 خانهدار 257 85/15 30/6 80184/0 کل 522 75/14 47/6 34807/0 منبع ss df MS f sig بین گروهی 947/274 2 003/137 087/3 046/0 درون گروهی 143/23076 520 377/44 کل 090/23350 522 ارزش عقلانیت و وضعیت فعالیت: ارزش عقلانیت که به نظم، برنامه و هدفمندی در زندگی باز میگردد، در دیدگاههای گوناگون از وبر تا شولت و نظریه ی بسیج اجتماعی به عنوان ویژگی افراد مدرن مورد توجه است، بنابراین اشتغال زنان به عنوان یک امر مدرن پایگاههای جدید را برای زنان ایجاد میکند و انتظار میرود این پایگاههای اکتسابی گرایش زنان را به سمت عقلانیت افزایش بدهد، بنابراین فرضیه چنین مطرح میشود که اگر زنان شاغل شوند، پس گرایش به عقلانیت نیز در آنها افزایش مییابد.
جدول 5- وضعیت فعالیت ورضایت از زندگی: مقایسه ی وضعیت فعالیت برحسب رضایت از زندگی وضعیت فعالیت پاسخگو فراوانی میانگین رضایت از زندگی انحراف معیار شاغل 86 922/22 59/8 محصل و دانشجویان 180 352/22 47/9 خانهدار 257 922/22 32/9 کل 522 751/22 23/9 منبع ss df ms Sig. بین گروهی 381/23 2 691/11 872/0 درون گروهی 305/44512 520 601/85 کل 686/44535 522 وضعیت فعالیت و ارزش کار پویا: : نگرش به کار پویا به عنوان محور زندگی یکی از شاخص های فرهنگی توسعه به وسیله ی هریسون مطرح می شود و تعلیم و تربیت به منزله ی یک عنصر محیطی که آمادگی برای پذیرش باورهای نو را ایجاد می کند همواره محور دیدگاههای نوسازی بوده است، بنابراین فرضیه، بین شغل و رضایت از زندگی رابطه وجود دارد."