چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین سبک های تفکر و خودکارآمدی جوانان دختر و پسر(دانش آموزان پیش دانشگاهی) شیراز بود. حجم جامعه ی آماری این پژوهش 9109 نفر جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی (2965 پسر و 6144 دختر) بود که بر اساس جدول مورگان شرکت کنندگان در این پژوهش333 نفر(217 دختر و 116 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش از روش پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و خودکارآمدی نظامی - شوارتزر و جروسلم گرد آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیر خودکارآمدی با همه ی سبک های تفکر به جز تفکر درون گرا و کل نگر در سطح یک صدم در کل دانش آموزان رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد. هم چنین، بین سبک های تفکر و خودکارآمدی دانش آموزان دختر نیز رابطه ی معنی داری وجود دارد، ولی بین هیچ کدام از سبک های تفکر با خودکارآمدی دانش آموزان پسر رابطه ای معنی دار مشاهده نشده است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کننده ی قوی تری برای خودکارآمدی کل دانش آموزان است. هم چنین، نتایج گویای این مطلب است که از بین سبک های تفکر قضاوت گر و آزاد اندیش، سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کننده ی قوی تری برای خودکارآمدی دانش آموزان دختر است.
خلاصه ماشینی:
یک فرد با سبک تک قطبی از انجام تکالیفی لذت می برد که به او اجازه می دهند در هر زمان صرفا بر یک تکلیف به گونه ی کامل متمرکز گردد، در حالی که فرد دارای سبک سلسله مراتبی ترجیح می دهد توجه خود را بین چند 1 -Thinking styles 2 -zhang 3 -Sternberg 4 -Legislative 5 -Judicial 6 -Monarchic 7 -Hierarchic 8- Oligarchic 9- Anarchic تکلیف اولویت بندی شده توزیع نماید و فرد با سبک الیگارشی تمایل دارد در همان محدوده ی زمانی روی چند تکلیف کار کند، بدون این که هیچ اولویتی قایل شود.
هم چنین ، با نتایج پژوهش ، امامی پور و سیف (١٣٨٢)، توانگر مروستی (١٣٨٣)، شکری و همکارن (١٣٨٥)، عبدالله زاده (١٣٨٦)، زانک (٢٠٠١)، زانک (٢٠٠٤)، استرنبرگ و لوبارت (١٩٩١) و اینورگبو (٢٠٠٦) همسو می باشد و در نهایت ، با یافته های رضوی و علی شیری (١٣٨٦) که دریافتند بین سبک تفکر کلی و پیشرفت تحصیل دانش آموزان رابطه ی معنی داری وجود ندارد، ناهمسو می باشد.
یافته های فرضیه ی سوم گویای این مطلب است که بین سبک های تفکر اجرایی ، قانون گذار، قضاوت گر، برون گرا،کل نگر، جزیی نگر، محافظه گر و آزاد اندیش با خودکارآمدی دانش آموزان دختر در سطح ٠٠١>p و با سبک تفکر درون گرایی در سطح ٠٠٥>p رابطه ای معنی دار وجود دارد.
نتایج این پرسش پژوهشی با یافته های رضوی و علی شیری (١٣٨٤)، خیر و استوار (١٣٨٥)، ناطقیان (١٣٨٧) و هم چنین ، این بخش از یافته های امامی پور و سیف (١٣٨٢) مبنی بر این که سبک تفکر آزاد منشانه پیش بینی کننده ی قوی تری برای پیشرفت تحصیلی بالا در دانش آموزان است ، همسو می باشد.