چکیده:
«زنانگی»، نقطه تفاوت گرایش های گوناگون فمینیستی است. اینکه زنانگی اصالت بیولوژیک یا ذاتی دارد یا برساخته اجتماع است، محملی برای جدال فمینیست ها با هم است. فمینیست های لیبرال، زنانگی را غیراصیل می شمارند و آن را برساخته ای اجتماعی و در خدمت نظام سرمایه داری می دانند. در عوض فمینیسم رمانتیک زنانگی را مقوله ای ارزشمند تلقی می کند و آن را نه تنها نقطه ضعفی برای زنان نمی شمارد که درصدد است جهان را نیز زنانه کند. نوشتار حاضر بر آن است تا گفتمان های دو مکتب فمینیستی (لیبرال و رمانتیک) حاکم بر فیلم «پسر آدم، دختر حوا» را استخراج نماید. نتایج این تحلیل نشان می دهد که فیلم درعین حال که بر بستر نشانه های فمینیسم لیبرال ساخته شده است، ولی به نقد رمانتیکی آن نیز می پردازد.
“Femininity” is a turning point in feminist approaches. One feminist controversy is whether femininity is biological or socially constructed. Liberal feminists consider it as non- essential، socially constructed and in the service of capitalism. Contrariwise، romantic feminism finds the status to be an asset and views it as not only a weak point but attempts to render the whole world feminine. This article has depicted these two discourses in the feature film “Adam’s Son، Eve’s Daughter”.
The result shows that though the movie is based on signs derived from liberal feminism، it simultaneously makes some criticism of romantic feminist nature.
خلاصه ماشینی:
"این فیلم همچنین درصدد بیان تفاوتهای روانی میان زن و مرد است، ولی این تفاوتها را موجب شکست زنان در مبارزات اجتماعی ضد مردان نمیداند و تاحدودی نیز آنها را به پایداری و غلبه بر احساسات خود- دستکم در ظاهر و در مقابل مردان- دعوت میکند.
فمینیسم لیبرال هم با اصالت قائل شدن برای عقل و روش عقلی در فهم پدیدهها، این اندیشه را که زنان در قوة تحلیل عقلانی ضعیفتر از مرداناند، برنمیتابد و وجود فرضی آن را نیز امری مربوط به فرایند اجتماعی شدن میداند.
در مقابل این اندیشه هم فمینیسم رمانتیک قرار میگیرد که معتقد به وجود تفاوتهای فراوان میان زنان و مردان و البته بالاتر دانستن ویژگیهای زنانه در مقابل ویژگیهای مردانه است.
آنچه از این سطح تحلیل به دست میآید، تشریح بافتی 100 است که گفتگو یا حرکت در آن صورت گرفته و فضای آن فراز فیلم را برای مخاطب به تصویر کشیده و معنایی را که توسط تحلیلگر از آن فراز در حوزة فمینیسم برداشت شده است، تبیین میکند.
مرحلة عمیق تحلیل ردیف دال مرکزی موارد مرتبط تحلیل توجیهی از جدول شمارة (1) 1 اثبات وجود تفاوت میان دو سپهر مردانه و زنانه 1 تا 6، 8 تا 11، 15 تا 18، 20، 21 و 24 2 ذاتی بودن خصلت زنانگی در زنان 4، 6، 11، 17 و 18 3 برجستهسازی نمودهای زنانگی 2،4،11،15و 22 4 تفاوت نوع ارتباط در زنان و مردان 13،19 و22 5 تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت (نقش احساسات در ساخت شخصیتی زنان) 13، 17، 18، 20 و 22 6 نیاز زنان به مردانگی مردان و نیاز مردان به زنانگی زنان (تأکید بر عشق در روابط زن و مرد، بیش از تأکید بر حقوق و مسائل مرتبط با آن: رویکرد فمینیسم رمانتیک) 25 3-3."