چکیده:
هدف اصلی این پژوهش «شناسایی نوآوری های آموزشی از منظر شیوه های تولید ،پذیرش و اجرای نوآوری در آموزش و پرورش عمومی ایران با توجه به تجارب جهانی و دانش مربوط » و سئوال اصلی آن شیوه های مختلفتولید ،پذیرش و اجرای نوآوری های آموزشیدرآموزش عمومی است .پژوهش حاضر از نوع ترکیبی بوده که با مطالعه اسناد و مدارک داخلی و کشورهای هدف و نیز بهره برداری از نظرات صاحب نظران و با استفاده از روش کیفی ، داده ها مقایسه ، مقوله بندی و مورد تحلیل قرار گرفته است . نمونه آماریپژوهش ،پنجکشور مالزی ، هند، سنگاپور،استرالیا وآمریکا می باشد. ابزارهای پژوهش شامل اسناد و مدارک به ویژه قوانین و پژوهش های انجام شده مربوط به موضوع پژوهشدر کشورهای هدف ودر ایران ، مصاحبه با متخصصان موضوعی و پرسشنامه محقق ساخته است .در این پژوهش فرآیند تولید،پذیرش و اجرای نوآوری های آموزشی در کشورهای هدف مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن شرایط بومی آموزش و پرورش ایران ، شیوه های فوق تبیین و الگویی در این خصوص ارائه و اعتبار بخشی علمی شده است . بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اعتباربخشی عملی الگو، مطالعات انجام شده ، تجارب و قضاوتهای شهودی و ایمانی ، نتایج بیانگرآن است که شرایط فعلی نظام آموزشی به هیچ وجه برای اجرای الگوی پیشنهادی فوق مناسب نبوده و زمینه های لازم برای اجرای آن فراهم نمی باشد .از اینرو اکثر متخصصان عقیده دارند که ابتدا باید زمینه های لازم الگو فراهم شود و مدرسه ای با ویژگیهای الگوی پیشنهادی ، تحقق یابد تا بتوان امیدوار بودکه نوآوری آموزشی در نظام آموزشی کشور تحقق عینی پیدا می کند.
خلاصه ماشینی:
"پذیرش نوآوری آموزشی (پرسش های ١٥ تا ٢٤): برای سنجش اعتباراین محور،تعداد ده سؤال با مضامین پذیرش وآشنایی مدیران و معلمان مدارس با نوآوری های آموزشی از طریق دریافت بخشنامه و یا دستورالعمل ، مطالعه مجلات آموزشی علمی وتخصصی ،شرکت در جشنواره الگوی برتر تدریس و سایر همایش ها، اجرای نظام پیشنهادات ، رویارویی باتکنولوژی های نوین ارتباطی مانند رایانه ، اینترنت وآموزش های مجازی ، فراهم کردن بسترهای فرهنگی لازم درمدارس ، مشاهده ، ایجاد وبه کار گیری مکانیزم های تشویقی ، سابقه و تاریخ فرهنگی و شیوه های تعامل و ارتباط خانواده با مدرسه و خانواده با دانش آموزان در نظر گرفته شده بود که در مجموع ٧١/٢ درصد پاسخ دهندگان با یافته های پژوهش در زمینه پذیرش نوآوری آموزشی کاملا موافق یا موافق هستند چنان چه پاسخ های تا حدودی موافق (١٩/٧ درصد) را به آن اضافه کنیم ."