چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس دخترانه و پسرانه و مناطق مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی آنها بود. تحقیق از نوع توصیفی ارزیابی بود که جامعه آماری آن را کلیه اماکن ورزشی مدارس مربوط به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دادند. تعداد 289 مدرسه به عنوان حجم نمونه مورد نیاز به روش نمونه گیری چند مرحله ای سیستماتیک (منظم) از چهار منطقه شهر تهران (1، 4، 11 و 18) انتخاب شدند. معیارهای مورد نیاز از طریق چک لیست های طراحی شده توسط محقق، جمع آوری شد. وضعیت ایمنی در 5 مولفه داخل زمین و سطوح، حریم ها و خطوط، طراحی و ابعاد، تاسیسات و پوشش ها و تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت. روش های آماری توصیفی به منظور تعیین وضعیت ایمنی عوامل مختلف، همچنین آزمون های یو - من ویتنی، کروسکال والیس، و فریدمن به منظور بررسی و مقایسه وضعیت ایمنی در مدارس دخترانه و پسرانه و تفاوت مناطق مختلف شهر تهران و همچنین تفاوت مولفه های مختلف ایمنی با استفاده از نرم افزار آماری 11 SPSS در سطح معناداری 0.05 مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین وضعیت ایمنی مدارس دخترانه و پسرانه تفاوت معناداری وجود ندارد (P>0.05). همچنین نشان داده شد که مناطق مختلف آموزش و پرورش در وضعیت ایمنی مدارس خود تفاوت معناداری دارند (P 0.05). با توجه به نتایج پژوهش و ادبیات تحقیق راهکارهای لازم به منظور بر طرف کردن موارد خطرساز اماکن و تجهیزات ورزشی مدارس ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این که نتایج تحقیقات انجام شده تناقضاتی را در ارتباط با جنسیت مدارس و هم چنین مناطق مختلف شهرها نشان می دهد، بر این اساس تحقیق حاضر برآن است با بررسی استانداردهای فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس دخترانه و پسرانه و مناطق مختلف شهر تهران ، با ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی ، مسئولین را قادر سازد تا با داشتن دید کلی و مستند بر فضای اماکن ورزشی و مدارس شهر تهران ، با اتخاذ راهکارهای مناسب ، علاوه بر مرتفع نمودن مشکلات ، در افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های بدنی و گروهی کمک نموده و با آشنایی بیشتر مربیان و معلمان ورزش در استفاده از اماکن و تجهیزات و تهدیدات بالقوه در استفاده نادرست از آن ها، از بروز صدمات در این زمینه پیشگیری شود.
توصیف و مقایسه درصد وضعیت مؤلفه های مختلف ایمنی و استاندارد (آزمون فریدمن ) مؤلفه کمترین بیشترین میانه (درصد)(درصد)(درصد) میانگین تعداد درجه مجذور ارزش رتبه آزادی کای P داخل زمین و سطوح ٠ ٨٢ ٥٥ ٣/٠٦ حریم ها و خطوط ١٣ ١٠٠ ٧٣ ٣/٠٢ طراحی و ابعاد ٧ ٨٧ ٤٥ ٢٧٧٣/٠٧ ٤ ٠/٤٦٣/٦٢ تأسیس ها و پوشش ها ٣٠ ٩٥ ٧٠ ٣/٠٠ تجهیزات ٦ ١٠٠ ٥٣ ٢/٨٥ بحث و نتیجه گیری همان طور که مشاهده می شود در همۀ موارد میزان رعایت وضعیت ایمنی در مدارس شهر تهران پایین تر از وضعیت استاندارد است و می توان گفت که حداقل نیمی از مدارس به طور کلی در حد متوسط و پایین قرار داشتند."