خلاصه ماشینی:
"2-اگرچه کارش در سینما را به عنوان فیلمنامهنویس آغاز کرده،فیلمنامه 2 فیلم از 6 فیلمش(تیزتک و دروازه بهشت)را خودش نوشته و در فیلمنامه دو تای دیگر( شکارچی گوزن و سال اژدها)دست داشته،اما، tolp در کارش واجد اهمیت چندانی نیست.
این مثلث عشقی در دو مورد از چهار مورد فوق الذکر(شکارچی گوزن و دروازه بهشت) نشاندهنده رابطه بین دو مرد و یک زن و در دو مورد دیگر( سال اژدها و سیسیلی)نمایانگر رابطه یک مرد و دو زن است.
وی تنها فیلسماز معاصر است که به شیوه سنتی فیلمسازی سینمای کلاسیک هالیوود کاملا وفادار مانده،بر خلاف همنسلانش چون اسکورسیزی که از همان آغاز کارش به سنتشکنی پرداخته و یا کاپولا که در آثارش تحت تأثیر جریانهای رایج روز قرار گرفته:پگی سو ازدواج کرد (بازگشت به آینده)،باغهای سنگ(جوخه و غلاف تمام فلزی) و دراکولای برام استوکر(آثار تیم برتون) چیمینو همیشه همانی«مانده»که«بوده»و این مسئله همچون شمشیری دو دم است که در عینحال که اصالت و تمایز کار او را تضمین میکند،او را از پیش آمدن با زمان باز میدارد و در نهایت باعث میشود که فیلمساز زمانه ما نباشد.
به عنوان نمونه باید به سکانس شوخی با جان کازال در صحنه شکار فیلم شکارچی گوزن اشاره کنیم که تماما در یک نما گرفته شده و یا در ساعات ناامیدی که میبینیم با استفاده از ترکیب عمق میدان،کادربندیهای دقیق و حرکات پیچیده دوربین موفق به خلق نوعی پویایی درونی شده و از این طریق به خانه هم به عنوان یکی از شخصیتهای درام هویت میبخشد."