چکیده:
فناوری ارتباطات و اطلاعات در کنار بسترهای فنی، بخش آموزش را نیز متحول ساخته و به طور پیوسته و فزاینده، در حال تغییر محیط متعارف آموزشی و یا ارائه بسترهای مختلف یادگیری است. این فناوری، نه تنها تحولی عمیق در ابزارهای کمک آموزشی ایجاد کرده، بلکه در ساختار آموزش کلاسیک نیز نفوذ کرده و نوع جدیدی از آموزش را امکان پذیر ساخته است، به طوری که نتیجه چنین تحولاتی، محیط آموزشی با موقعیت متفاوت متعلم و نقش جدید معلم مواجه شده است. بخش آموزش در یک نگاه تقابلی، با سه نوع بستر در قالب: آموزش کلاسیک، آموزش الکترونیکی و آموزش نوین حضوری روبرو است که در هر کدام نوع متفاوتی از ارتباط طرفین آموزش (معلم و متعلم) مطرح است. تدریس و تحصیل (زبان) در هر کدام از این بسترها، تغییر نگرش در رفتار آموزشی، تعریفی دوباره از ساختار تحصیلی و بحث و پژوهش در زمینه چگونگی ارائه محتوای مناسب و متناسب با نوع آموزش را می طلبد. در مقاله حاضر، قابلیت های هر کدام از انواع آموزش بر اساس فاکتورهای تعریف شده در طرح، با نگرشی تقابلی به نگارش در آمده است.
خلاصه ماشینی:
"محیط آموزشی با موقعیت متفاوت متعلم و نقش جدید معلم مواجه شده است.
الکترونیکی و آموزش نوین حضوری روبرو است که در هرکدام نوع متفاوتی از
ارتباط طرفین آموزش(معلم و متعلم)مطرح است.
به منظور شناختن قابلیتهای بسترهای مختلف آموزشی و بررسی امکان ارائهء آموزش
دستاندرکاران حوزهء آموزش نیز به فکر استفاده از این فناوری در مدارس و مؤسسات آموزشی از جمله دانشگاهها افتادند.
که برای انتقال دانش از بستر الکترونیکی استفاده کند،در زمرهء آموزش الکترونیکی قرار
بر این اساس آموزش الکترونیکی تعبیری کلی است که طیف متنوعی از انواع آموزش
-عدم وابستگی کیفیت ارائهء محتوا به حالات روحی و موضعی فرد انتقال دهندهء آموزش، -امکان دسترسی،تکرار،بازبینی و بازخوانی محتوای آموزش بدون محدودیت،
آموزشی معلم و متعلم را اضافه نماییم،خودبهخود تعریفی از آموزش نوین حضوری o-)
با در نظر گرفتن دو مقولهء مهم آموزش،یعنی«طرح مسئله»و«کسب راهحل(ها)»، تفاوتهای آموزشی و تربیتی هریک از انواع مختلف آموزش و یا تلفیقی از آنها در جهت
تفاوت که محتوای آموزش با قابلیتهای فناوری مدرن و با کیفیت بهتر آماده شده است.
د-آموزش نوین حضوری:از نظر تربیتی و آموزشی،همانند آموزش کلاسیک است.
در این نوع آموزش از وسایل کمک آموزشی سنتی و مدرن برای کاری معین و
یکسان،پارامتر اندازهء دانش در آموزش الکترونیکی و آموزش نوین حضوری است.
فکورانهء پژوهش محور آموزش نوین در بسترهای مطرح شده،از الزاماتی است که باید قبل از
الکترونیکی با آموزش کلاسیک،از یک طرف زمینه را برای به چالش کشیدن و نشان دادن قابلیتها و یا عدم تواناییهای هریک مهیا ساخته است و از طرفی دیگر خصیصههای مثبت"