چکیده:
مقالهء حاضر تلاشی است برای معرفی و بررسی قطعهء سوم از مجموعه اشعار تأسی از قرآن الکساندر سرگییویچ پوشکین که با الهام از مفاهیم قرآن کریم سروده شده است.نویسندگان بزرگ روسیه با بهرهگیری از مفاهیم قرآن کریم،آثار جاودانی از خود به یادگار گذاشتهاند که این آثار،در عین جذابیت برای خوانندگان مشرق زمین،متأسفانه به دلایلی نامشخص،کمتر مورد توجه مترجمان و محققان ایرانی قرار گرفتهاند.قطعهء سوم این مجموعه اشعار تأسی از قرآن پوشکین یکی از بارزترین و زیباترین آنهاست که با الهام از مفاهیم آیات مختلف سورهء عبس سروده شده است. در این مقاله،ضمن تحلیل و بررسی قطعهء سوم از مجموعهء 9 قسمتی تأسی از قرآن وی،سعی شده تا آیاتی از قرآن کریم را که منبع الهام و پیدایش این قطعهاند،نشان داده شود.این اشعار بازتاب شرایط روحی و روانی پوشکین در دوران سخت تبعید در شمال روسیه در روستای میخائیلو فسکویه است.او با بهرهگیری از مفاهیم قرآنی و با سرودن این اشعار،روحیه و امید به آزادی را در خود تقویت میکرد.
خلاصه ماشینی:
"قطعهء سوم این مجموعه اشعار تأسی از قرآن پوشکین یکی از بارزترین و
این اشعار بازتاب شرایط روحی و روانی پوشکین در دوران سخت تبعید
(*)این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی(بررسی آیات مفاهیم قرآنی در اشعار تأسی از قرآن پوشکین)به شمارهء
این سالها یکی از دوران بسیار سخت زندگی پوشکین بوده است که دور از زندگی
پیدایش این قطعه را نشان داده و همچنین علت توجه و گرایش پوشکین به مفاهیم قرآنی و
مضامین آثار نویسندگان و شاعران بزرگ روسیه از جمله پوشکین داشته است.
پوشکین میباشد که آثار مختلف و متنوعی از او در این دوره به جای مانده است.
شعر تأسی از قرآن نشان میدهد که پوشکین قبل از سرودن این شعر،با سورههای مختلف
چهره محمد،پوشکین تبعیدی نهفته است که در تنهایی خود در میخائیلو فسکویه شعر تأسی از قرآن را سروده است»(فریدمان،1946،ص 89).
البته برخی از مفاهیم مطرح شده در این قطعه در سورههای دیگر قرآن کریم نیز آمده است.
دو بند اول شعر پوشکین براساس مفاهیم آیات اولیهء سورهء عبس سروده شده است و راجع
فانی بودن انسان و زندگی دوبارهء او به ارادهء خداوند اشاره شده است:«ما در میان شما مرگ را
101 الی 104 سوره مؤمنون نیز در مورد روز قیامت و دمیده شدن صور اشاره شده است:«آنگاه
بررسی قطعهء سوم مجموعهء اشعار تأسی از قرآن نشان میدهد که پوشکین به خوبی با
برخی از نقلوقولهای محققان روسی نشان میدهد که پوشکین در دوران تبعید در روستای میخائیلو فسکویه و حتی اندکی قبل از این دوران،انس و الفتی خاص"