چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه، تجربه
رایانه، انگیزه پیشرفت، اضطراب خصیصهای، جنسیت، و رشته تحصیلی دانشجویان
انجام گرفته است. نمونه پژوهش 730 نفر دانشجویان مقطع کارشناسی شامل 295 دختر
و 435 پسر در سه رشته تحصیلی فنی و مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی از 12
دانشکده دانشگاه تهران، با نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای
مورد مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته تجربه رایانه، مقیاس درجه بندی اضطراب
رایانه، پرسشنامه انگیزه پیشرفت، مقیاس خودکارآمدی رایانه، و مقیاس اضطراب
خصیصهای استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که خودکارآمدی رایانه، تجربه رایانه، و
انگیزه پیشرفت بیشترین روابط منفی و معنادار را با اضطراب رایانه دارند؛ اما اضطراب
خصیصهای روابط مثبت و معناداری را با آن نشان میدهد. دانشجویان علوم انسانی در
مقایسه با دو رشته دیگر اضطراب بیشتری نشان دادهاند. بر اساس یافتههای پژوهش
پیشنهاد شده است که دورههای آموزشی رایانه، بویژه برای دانشجویان علوم انسانی، ارائه
شود تا از این طریق شاهد کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی رایانه در افراد باشیم.
خلاصه ماشینی:
"آیا میزان تجربه رایانه در دانشجویان دختر و پسر و رشتههای تحصیلی متفاوت است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای غیرآزمایشی و از نوع پیشبین است که هدف از آن پی بردن به تغییرات متغیرهای پیش بین (1) مانند تجربه رایانه، خودکارآمدی رایانه، اضطراب خصیصهای، انگیزه پیشرفت، جنسیت، و رشتههای تحصیلی بر متغیر ملاک (2) یا همان اضطراب رایانه است.
در جدول 2، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی اضطراب رایانه بر حسب متغیرهای پیشبین جنسیت، رشته تحصیلی، تجربه رایانه، خودکارآمدی رایانه، انگیزه پیشرفت، اضطراب خصیصهای، و اثرهای متقابل جنسیت و رشته تحصیلی بر سایر متغیرهای پیشبین ارائه شده است.
تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی اضطراب رایانه برحسب [به تصویر صفحه مراجعه شود] متغیرهای پیش بین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرتبهمتغیرهای واردشدهR2ESER2FR2,df1PFdf در هر مرتبه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1جنسیت082/0007/021/8007/097/4728و1 03/0 2رشته تحصیلی274/0075/093/7069/091/26726و2001/0 3تجربهرایانه،خودکارآمدیرایانه انگیزه پیشرفت واضطراب583/0340/072/6265/038/72722و4001/0 خصیصهای 4جنسیت × رشته تحصیلی با سایر متغیرها613/0376/060/6036/089/2 708و14001/0 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اندازه 2R در مراتب 1 الی 4 سهم متغیرهای پیشبین را در تبیین واریانس متغیر ملاک نشان میدهد.
از تحلیل واریانس چندمتغیری برای بررسی اثر جنس و رشته تحصیلی بر متغیرهای وابسته خودکارآمدی رایانه، اضطراب خصیصهای، انگیزه پیشرفت، و تجربه رایانه استفاده گردید.
بحث و نتیجهگیری همانطور که پیشتر اشاره شد اهداف اصلی پژوهش بررسی رابطه متغیرهای پیش بین جنسیت، رشته تحصیلی، خودکارآمدی رایانه، تجربه رایانه، انگیزه پیشرفت و اضطراب خصیصهای با متغیر ملاک اضطراب رایانه بود.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری برای بررسی اثر جنسیت و رشته تحصیلی بر چهار متغیر خودکارآمدی رایانه، اضطراب خصیصهای، تجربه رایانه، و انگیزه پیشرفت نشان داد که در خودکارآمدی رایانه میان دانشجویان دختر و پسر و سه رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد."