خلاصه ماشینی:
"R. ekatS &%02011EDMG020G% سایر دستهبندیهای ارزشیابی الف-دستهبندیهای ارزشیابی آموزشی با توجه به هدف یا موضوع در تعریف ارزشیابی بیان شد که ارزشیابی به منظور تعیین میزان دستیابیبه هدفهای موردنظر به کار میرود که تعیین شود آیا هدفهای موردنظر تحققیافتهاند یا نه؟یکی از راههای تقسیمبندی انواع ارزشیابیها با توجه به هدف یاموضوع ارزشیابی است،از این لحاظ ارزشیابیهای مختلف را میتوان در گروههایمختلف زیر قرار داد: 1)ارزشیابی دانشجویان و دانشآموزان(فراگیران) منظور از ارزشیابی فراگیران عمدتا ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابیمیزان یادیگیری آنان است.
ب-اشتراک الگوها این الگوها و رویکردها را میتوان بهطور کلی حول چهار محور اساسی:1)اهدافارزشیابی،2)وسیله و شیوههای ارزشیابی،3)زمان و یا مرحلۀ انجام ارزشیابی،4)مورد یاموضوعهای ارزشیابی دستهبندی نموده و الگوی جامعی بر این مبنا به شرح نمودار 3 کهپاسخگوی نیازهای مدیریت آموزشی نظامهای آموزشی باشد طرحریزی و ارایه نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%02012EDMG020G% 1)اهداف ارزشیابی:الگوهای ارزشیابی مبتنی بر هدف،مبتنی بر مدیریت،مبتنیبر مصرفکننده که به منظور و هدفهای خاصی انجام میشوند،در این گروه قرارمیگیرند.
الگوی ارزشیابی جامع(نمودار-3)وجه اشتراک همۀ تعاریف ارزشیابی را میتوان جمعآوری اطلاعات از وضعیتو بخشهای مختلف یک نظام آموزشی به منظور کمک به تصمیمگیری در مدیریتآموزشی دانست،لذا در برنامهریزی توسعه و بهبود کیفیت نظامهای آموزشی،منظور داشتن یک نظام ارزیابی جامع به منظور تطابق عوامل درونداد،فرایند،برونداد و پیامدهای آنان با استانداردهای تعیینشده و در راستای دستیابیاهداف آموزشی از ضروریات مدیریت و در حقیقت نظام ارزیابی از جمله ابزارهایمدیریت است که میتواند تحقق هدفهای آموزشی را میسر سازد."