نویسنده: آلفردبار؛
مترجم: حسینی، مهدی؛
زمستان 1375 و بهار 1376 - شماره 32 (54 صفحه - از 258 تا 311)

"کدام نقاشی برایتان جالبتر است؟آیا متوجه هستید که چطور از نظر ترکیببندی این دو نقاشی از (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکدیگر متمایزند:بازی کروکت24با نیمرخ منفرد سفیدی در طرف راست که توازن تابلو را با گروه دختران سمت چپ حفظ میکند،یا تابلو هندبال با اندام ریز و چالاک جوانان که در مقابل دیوار سفید و بزرگ به صورت کوتولهیی جلوه میکند؟فضصای تابلو هندبال به تابلو کروکت نزدیکتر است یا به تابلو لیله؟آیا تصاویری که در این صفحه میبینید تنها ضبط فضایی است که هنرمند دیده و لا غیر؟آیا هیچ یک از این تصاویر شما را وادار نمیکنند که ارزشیابی مجددی در مورد هنرمند،یا اشخاصی که او نقاشی کرده-و یا خودتان- به عمل آورید؟ رئالیسم:تصاویری از بناها رئالیستها کاشفاند و چون به میزان زیادی به دنیای واقعیت اتکا دارند،اکثرا در جستوجوی چیزهای تازه، تکاندهنده و زوایای دید جدید هستند-بعضیا وقات کشفیات آنان تنها برای خودشان جالب توجه است،ولی بعد از آنکه نقاشیهایشان را میبینیم و در کشف هنرمندانهشان شریک میشویم برای ما نیز دلپذیر میشوند. به هرحال هردوی این نقاشان معاصر زیبایی جدیدی را خلق کردهاند و هردو مثل ویسلر و بسیاری دیگر از نقاشانی که در این رساله از آنان نام برده شده است، به خاطر دستآوردهای جسورانهشان،قبل از آنکه ما چشم باز کنیم و قدرت درک این آثار را داشته باشیم،رنج فراوان بردهاند هنر انتزاعی اواسط قرن بیستم:دلهره و خشونت تشریح تابلو انفجار یک117(شکل شماره 55) گاتلیب118ساده است."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)