Skip to main content
فهرست مقالات

بحران اخلاقی در سینمای هالیوود

نویسنده:

(18 صفحه - از 429 تا 446)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، هالیوود ، سینمای هالیوود ، امریکا ، بحران اخلاقی در سینمای هالیوود ، زن ، مسیح ، نژاد ، سیاسی ، سیاه

خلاصه ماشینی:

"مانتیا دیاوارا )aravaiD aitnaM( در مقاله‌ای تحت عنوان تماشاگر سیاه:مشکلات همذات‌پنداری و شیوع10با مثالی از فیلم پلیس بورلی هیلز )poC slliH ylreeB( با شرکت ادی مورفی(سیاه)و نیک نولتی(سفید)این نکته را خاطرنشان می‌سازد که پرسوناژ سیاه در سینمای هالیوود همیشه باید به گونه‌ای غیر مستقیم تنبیه شود در واقع این شرط(حتی در فیلم‌های کمدی ادی مورفی)یادآور همان تنبیه بدنی(لینچ کردن)سیاهپوستان در دوران برده‌داری است که اثرات آن هنوز در متون هالیوودی هویداست. (سیاهپوست همیشه مجرم است حتی در لباس پلیس!)زمانی که نورمن جویسون یک سیاهپوست را برای نقش یهودا در فیلم عیسی مسیح، فوق ستاره انتخاب کرد بسیاری این عمل را به نشانۀ توهین به نژاد سیاه و دیدگاه تبعیض‌نژادی فیلم‌ساز دانستند اما از نگاهی دیگر به همین فیلم یهودای جویسون از قوی‌ترین شخصیت‌های رنگین‌پوستی است که در هالیوود تصویر شده است. این دو جریان به شکل تعامل دایمی یک سری مضامین درونی در این سینما ظهور می‌کنند: جریان الف 1-سلطه‌گری نژاد سفید 2-پرورش الگوهای مردانه در شخصیت‌ها 3-خشونت‌گرایی 4-تعرض جنسی برزنان 5-آینده‌گرایی(در فیلم‌های علمی-تخیلی 6-اخلاق‌شکنی مدرن 7-هجو آموزه‌های دینی جریان ب رهایی از تبیض نژادی سنتی عصیان پرسوناژهای زن رشد دیدگاه رمانتیک همجنس‌گرایی حسرت گذشته(در فیلم‌های نوستالژیک) بازگشت به اخلاقیات گذشته احیای مضامین مذهبی روش التقاطی هالیوود به گونه‌ای است که گاه در یک فیلم حادثه‌ای و خشونت‌گرا مثل آخرین حرکت قهرمان شاهد اجرایی از مونولوگ بودن یا نبودن هملت هستیم که به شیوه‌ای جدید(به سبک امریکایی)اجرا می‌شود هم‌چنان‌که«جریان الف»به عنوان جریان غالب این سینما تثبیت شده«جریان ب»به عنوان جریان غالب طریق فیلم‌های متفاوت نشان می‌دهد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.