چکیده:
عدل به عنوان یکی از صفات الهی، رابطه تنگاتنگی با نظام تربیتی اسلام در ابعاد مختلف، ازجمله معنویات، افکار، کمال انسان، عقائد، رفتار عمومی، امنیت روحی ـ روانی، امنیت و آرامش اجتماعی، تربیت و اخلاق فردی و اجتماعی و نوع نگرش انسان های معتقد و غیرمعتقد به عدل الهی دارد؛ به گونه ای که اگر شخص مسلمانی که در این نظام تربیتی زندگی می کند، به عدل الهی اعتقاد درستی نداشته باشد، آثار اخلاقی و تربیتی آن در زمینه زندگی فردی و اجتماعی او بروز نخواهد کرد. در این مقاله سعی شده تا نقش و آثار اخلاقی و تربیتی اعتقاد به عدل الهی که مجموعه ای از مسائل گوناگون فردی و اجتماعی است، بررسی شود.
Divine justice stands in a closed connection with Islamic education system in different respects including spiritualities، thoughts، human perfection، beliefs، public deed، mental peace، social security، personal and social education and morality and the attitudes of those who believe and not belive toward Divine justice. The connection is to such an extent that given lack of it، moral and educational effects would not appear in one`s personsl and educational life. In this paper، it has been sought to explain the effects followed by belief in Divine justice in human life.
خلاصه ماشینی:
"درنتیجه توجه به عدل و دیگر صفات الهی در درمان چنین رذیله اخلاقی ـ که گاه به کفر منتهی میشود ـ بسیار مفید است؛ چراکه دایره رحمت و نعمتهای الهی بسیار گسترده است و خداوند با اعطای نعمتی به کسی، راههای رسیدن به آن نعمت را از دیگران منع نمیکند؛ پس چه منفعتی در تمنای زوال نعمت دیگران وجود دارد: «أم یحسدون الناس علی ما آتاهم الله من فضله؛ بلکه به مردم برای آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده، رشک میورزند.
در نظام تربیتی اسلام، سستی، بیکاری و تنبلی و کسالت که عواملی مهم در سرکوب و عدم شکوفایی استعدادها هستند، نفی و مذمت شدهاند؛ حال با توجه بهمعنای لغوی عدل، خداوند به هر موجودی آنچه استحقاق و شایستگی آن را داشته، عطا نموده و در این قابلیت سستی نورزیده و در مقام افاضه و ایجاد، استعدادی را تعطیل نکرده است که این خود مبین رابطه و تأثیر اعتقاد به عدل الهی در شکوفایی استعدادها و رفع تنبلی و کسالت میباشد؛ چراکه خداوند متعال زمینههای رشد و تعالی انسان و ازجمله شکوفا نمودن استعدادها را برای همه مهیا نموده است و همه افراد با چنین اعتقادی میتوانند در جهت شکوفا نمودن استعدادهای خویش در سایه کوشش ـ که ضد تنبلی و کسالت است ـ گام بردارند."