Skip to main content
فهرست مقالات

عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 82 تا 111)

کلیدواژه ها :

عصمت ،عصمت پیامبران ،فضل‌الله

کلید واژه های ماشینی : عصمت ، پیامبران ، عصمت پیامبران ، قرآن ، گناه ، اشتباه ، وحی القرآن ، حکم ، خداوند ، ناسازگار

این نوشتار با هدف تبیین نگاه نویسنده «من وحی القرآن» به عصمت به سامان رسیده است. نویسنده در چهار قسمت این مقاله را به پایان برده است:قسمت اول در تعریف عصمت؛ فضل الله عصمت را مانند بسیاری از تفسیرگران قرآن، لطف الهی شناخته و مانع انجام گناه و اشتباه معرفی می‌کند.قسمت دوم در قلمرو عصمت؛ نویسنده «من وحی القرآن» پیامبران را پیش از نبوت و پس از آن معصوم می‌شناسد و این عصمت را نه تنها از گناه، بلکه از اشتباه نیز می‌داند. به‌باور فضل‌الله، عصمت پیامبران افزون بر احکام شرعی، در احکام عرفی نیز جاری است.قسمت سوم در انواع عصمت؛ فضل‌الله انواع عصمت را به آیات قرآن مستند می‌سازد و بیشترین آیاتی که عرضه می‌دارد، در عصمت پیامبران در تبلیغ است.قسمت چهارم در شبهه‌شناسی عصمت؛ در این قسمت شبهات مخالفان و استدلال ایشان به شماری از آیات قرآن طرح شده و به هر یک به زیبایی پاسخ داده شده است.

خلاصه ماشینی:

"اما فضل‌الله دیدگاه تفسیری علامه و استناد عصمت به آیه شریفه را نمی‌پذیرد، چه اینکه به باور ایشان، مراد از علمی که پیامبر از آن اطلاع نداشت، دانش اخبار پیامبران گذشته و کتاب و حکمت بود، به‌گونه‌ای که عبارت «وعلمک ما لم تکن تعلم» جمله تفسیری عبارت پیشین است و بنابراین ربطی به شعور علمی که بازدارنده از گناه باشد، پیدا نمی‌کند. » ب) (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه أحدا*إلا من ارتضی من رسول فإنه یسلک من بین یدیه ومن خلفه رصدا*لیعلم أن قد أبلغوا رسالات ربهم وأحاط بما لدیهم وأحصی کل شیء عددا)(جن/۲۶-٢٨) «دانای غیب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی‌سازد، مگر رسولانی که آنان را برگزیده و مراقبینی از پیش رو و پشت سر برای آنها قرار می‌دهد تا بداند پیامبرانش رسالت‌های پروردگارشان را ابلاغ کرده‌اند؛ و او به آنچه نزد آنهاست احاطه دارد و همه چیز را احصا کرده است!» علامه طباطبایی از دو آیه یاد شده، عصمت پیامبر از گناه را نتیجه می‌گیرد. برای نمونه آیات ذیل را دلیل عصمت در تبلیغ نمی‌داند: (کان الناس أمه واحده فبعث الله النبیین مبشرین ومنذرین وأنزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه وما اختلف فیه إلا الذین أوتوه من بعد ما جاءتهم البینات بغیا بینهم فهدی الله الذین آمنوا لما اختلفوا فیه من الحق بإذنه والله یهدی من یشاء إلی صراط مستقیم) (بقره/٢١٣) (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه أحدا*إلا من ارتضی من رسول فإنه یسلک من بین یدیه ومن خلفه رصدا*لیعلم أن قد أبلغوا رسالات ربهم وأحاط بما لدیهم وأحصی کل شیء عددا) (جن/۲۶-٢٨) علامه طباطبایی در استناد به آیات شریفه می‌نویسد: «در آیه نخست غرض خداوند از ارسال رسل، هدایت مردم به اعتقاد و عمل حق معرفی شده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.