خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) از ویژگیهای این اثر به عنوان نمونهای از هنر دیلمی،میتوان مواردی چند استخراج کرد: 1-بهرهگیری از مضمونی ساسانی،مانند گریفین(اژدهای بالدار)در وسط سینی،در دوایر اطراف دایرهی مرکزی،وبه صورت تکرار و چرخش نواری در حاشیهی سینی؛ 2-بهرهگیری از مضمون ساسانی،مانند گل لاله در دوایر اطراف دایرهی مرکزی؛ 3-بهرهگیری از نقوش هندسی هشت ضلعی(به عنوان کادر اصلی)،و دوایر درهم تنیده به عنوان کادرهای فرعی ومرکزی؛ 4-انتزاعی شدن نقوش؛ 5-استفاده از یک نماد به عنوان یک واحد تکرار شونده یا مدولار؛ 6-بهرهگیری از تکرار و تناوب عناصر بصری به منظور ایجاد حرکت چرخشی؛ 7-وجود توازن و تقارن در طراحی؛ 8-وجود پیچیدگی در کلیت طرح.
اگر تصویرگر بهجای اینها،تنها 5 تصویر را در کتاب میآورد که واقعیت المانها و عناصر آن دوران را در معماری،نقاشی،ظروف،آرایش و نوع پوشش افراد و تناسبات انسانی نشان میدهد و این واقعیتها برگرفته از عناصر نقاشی دورهی ساسانی و ادامهی همینعناصر در نقاشی عصر دیلمی بودند،نه تنها تصاویری جذاب،که مرجعی تاریخی از دوران طلایی اولین حکومت ایرانی بعداز اعراب را،که توانستند به احیای گذشته بپردازند،در اختیار مخاطب مینهاد.
قرار است که این پیکسلها چه فضای تازهای پیش روی مخاطب بگذارند یا چ اطلاعات یا پیام تازهای به او بدهند؟ سوم:اگر بنا بر بازپرداخت تصویر به زبان نو برای نسل نو باشد،مربعهای رنگی چرک شده که کهنگی را میرسانند و تکرارمبهم تصویری واضح نیز هستند،چه بازپرداختی نو برای مخاطب نوجوان خواهند داشت؟ چهارم:پیکسلها در برخی صفحات،هماندازه با پیکسلهای صفحات دیگر نیستند و تفاوت آنها در حدی نیست که القایتغییری عمدی و چشمگیر از سوی صفحهآرا کنند،بلکه به نظر میرسد به دلیل بیتوجهی،کوچک و بزرگ شدهاند."