خلاصه ماشینی:
"گفتوگوجریانشناسی معنویتهای نوظهور در گفتوگو با حجت الاسلام و المسلمینحمید رضا مظاهری سیف مطرح شد محمد امیر خوشصحبتان بحثی که از آن با عنوان عرفانهای جدید،یا معنویتهای نوظهور یاد میشود در چند سال اخیر مباحث بسیاری را پیرامونخود به وجود آورده،به طوری که رفتهرفته این موضوع به مساله فکری دارای پایگاه اجتماعی تبدیل شده است.
*یک بحثی که درباره عرفانهای نوظهور و حقانیتآنها مطرح است رابطه بین تأثیرات غیر مادی مانندانرژیدرمانی و علاج بیماریها با حقانیت این جریانها است؛که تا چه اندازه میتواند این آثار عملی،ملاکحقانیت این جریانها باشد؟ حجت الاسلام مظاهری سیف:ببینید برای اثرگذاری راههایمختلفی وجود دارد.
کیهان فرهنگی:به طور کلی آیا میتوان از این جریاناتتقسیمبندی و سنخشناسی مشخصیارائه کرد و اینکه برای این جریانات چهشاخصههای مشترکی میتوان متصور بود ومهمترین جریان مربوط به آن در ایران چیست؟ حجت الاسلام مظاهری سیف:ارتباط اینها باهم یک مقدار محتوایی است.
کیهان فرهنگی:رابطه عرفان با شریعت و مناسکشرعی که هم در عرفان سنتی مورد بحث قرار میگیردو هم معنویتهای جدید،این بحث را چگونه تحلیلمیفرمایید؟ حجت الاسلام مظاهری سیف:یک دروغ بزرگی که در دنیایتصوف اتفاق افتاده است و الآن عرفانهای جدید این دروغ بزرگ راتکرار میکنند این مطلب است که«دنیای عرفان،ماورای دنیای تکلیفاست»کسی که به عرفان برسد تکالیف شریعت از او ساقط میشود و...
کیهان فرهنگی:آیا میتوان جریانات تبشیری مسیحیترا در معنویتهای نوظهور دستهبندی کرد و اینکه اینجریانها در حال حاضر در چه جایگاه و موقعیتی قراردارند؟ حجت الاسلام مظاهری سیف:بله بسیاری از این تحرکاتجدید مسیحی حرکتهای جدید معنویتگرایانه هستند."