خلاصه ماشینی:
"جالب این است که در خارج از کشورنیز هیچوقت امنیت شغلی به دست نیاوردم؛یعنی متوجه شدم این یک مشکل بینالمللیاست که وقتی به شکل آزاد برای خودتان کارمیکنید،همیشه باید نگران این باشید که ممکناست کاری که انجام میدهید تا مدتها ادامهپیدا کند.
موقعی بود که در مطبوعات غربی،کارتونیستها و تصویرسازان به استخداممجلات و روزنامهها میآمدند و مانند یک کارمنداز بازنشستگی و سایر مزایای شغلی برخورداربودند،ولی این امکانات سالهاست که دیگرمنسوخ شده و اهالی هنر همهشان به شکل آزادکار میکنند و موفقیت و عدم موفقیتشان کاملابستگی به شخص،شیوه و نحوۀ ارتباط برقرارکردن آنها دارد.
در آنجا آیاچنین امکاناتی وجود دارد؟ ج:برای این کار باید یک ارتباط خیلی قوی بینتصویرگر و آن نشریه ایجاد شود.
س:در مورد تکنیک لینو هم توضیحی میدهید؟ ج:وقتی با تکنیک لینو چند تا کار انجام دادم،متوجه شدم در شیوۀ خط و نحوۀ استفاده ازسطوح سیاه برای بهوجود آوردن بافتهایمختلف،این شیوه با روحیه من بسیار هماهنگو سازگار است.
شاید بتوانم بگویم در واقع بهشکلی حتی(به تصویر صفحه مراجعه شود)برای یافتن ایده موقع طراحی کردن از حالتاکسپرسیون کاراکترم استفاده میکنم و همانتجربه و حال را به فضای اطراف و بافتکارهایم منتقل میسازم.
وقتی کارهای آخرم را نگاه میکنم بهخوبیمیتوانم حس کنم که چگونه مسیر رشد را آرامآرام دنبال کردم و اکنون فکر،ایده و تکنیک همهدر کنار هم بهصورت منسجم وجود دارد.
&%23305KYKG233G% س:آیا در کانادا هیچوقت اتفاق افتاد که به شمابگویند که کار شما حالوهوای ایرانی دارد؟ ج:فکر نمیکنم حداقل در کارهای شخصیامچیزی بوده باشد که نشان بدهد که ایرانیبوده است."