چکیده:
مقاله حاضر به بررسی مهارت های یادگیری خودتنظیمی1 بین سه گروه (حافظان قرآن مبتدیان و غیر حافظان) می پردازد. در این مطالعه که در چارچوب طرح پیمایشی است، تعداد 120 نفر نمونه (40 نفرحافظان قرآن، 40 نفر مبتدی و40 نفرغیرحافظ قرآن) در سه پایه تحصیلی راهنمایی دبیرستان و دانشگاهی به طور تصادفی انتخاب و مقاسیه شده اند. از آزمون یادگیری خودتنظیمی بوفارد برای اندازه گیری میزان مهارت های یادگیری افراد سه گروه استفاده شده و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس وt مستقل، تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان مهارت های یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان به طور معناداری متفاوت بوده است؛ یعنی حافظان قرآن در مهارت های یادگیری خودتنظیمی، عملکرد بهتری در مقایسه با غیرحافظان داشته اند. (05/0p<) ولی بین سن، تحصیلات و جنسیت در نمره یادگیری خودتنظیمی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. همچنین مشخص شده است که مهارت حفظ قرآن، سایر مهارت های غیر قرآنی را نیز افزایش می دهد.
The present paper investigates the self-regulatory learning skills among three groups (those who know the Qur'an by heart، beginners، and those who don’t know the Qur'an by heart). The research method is carried out in the framework of survey design and a sample including 120 students (40 students who know the Qur'an by heart، 40 beginners، and 40 students who don’t know the Qur'an by heart) have been selected randomly and compared. These students were from three different educational levels (secondary school، high school، and university). Bofard's self-regulatory learning test has been used to measure the rate of learning skills of individuals in these three groups and data have been analyzed by variance analysis test and independent t-test. The research findings show that the rate of self-regulatory learning skills is significantly different between those who know the Qur'an by heart and those who don't، that is، those who know the Qur'an by heart have show better functions in self-regulatory learning skills in comparison with those who don't know the Qur'an by heart(p<0.05). However، there is no significant difference between age، education، and gender in the score of self-regulatory learning. Furthermore، these findings show that the skill of the Qur'an memorization improves other non-Qura'nic skills، as well.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه فرضیه اصلی تحقیق، تأیید شد میتوان با اضافه نمودن مؤلفه حفظ قرآن در درسهای دانشآموزان، یادگیری خودتنظیمی آنها را افزایش داد و با توجه به تحقیقات گذشته که نشان میدهد افزایش یادگیری خودتنظیمی در سایر مهارتها مانند تحصیل نیز تأثیر مثبت دارد میتوان به دانشآموزان در ارتقای تحصیلی و یادگیری غیر درسی کمک شایانی کرد، چنانکه پرنر 266 (2000م) معتقد است که میتوان راهبردهای فراشناختی را به دانشآموزان آموزش داد تا بهدرستی از آن استفاده کنند و سطح یادگیری خود را بالا ببرند.
Y. , "A study of the relationship between college studentsacademic performance and cognitive style, metacognition, motivational and self regulated factors", Educational Psychology, v 24, 1991, p 145-161.
J. , Martinez-pons, "Development of a structural Interview for assessing student use of self –Regulation learning strategies", American Educational Research, v 23, 1986, p 614-628.
Zimmerman& Martinez-pons, "Development of a structural Interview for assessing student use of self –Regulation learning strategies", American Educational Research, v 23, p 616.
Chang, "A study of the relationship between college studentsacademic performance and cognitive style, metacognition, motivational and self regulated factors", Educational Psychology, v 24, p 145."