چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﻭ ﺧﻄﻪ ﺑﺮﻭﻥ ﺷــﻬﺮﻱ ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺷــﺒﻜﻪ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۵۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻗﻮﺱ ﻫﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ؛ ﺳــﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﻃﺮﺡ ﻫﻨﺪﺳــﻲ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺍﻧﺘﻈــﺎﺭﺍﺕ ﺭﺍﻧﻨــﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎﻱ ﺍﻧﺴــﺎﻧﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻳــﻦ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ، ﺍﻭﻟﻴﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻧﻘﻄﻪ ﻧﺎﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺣﺠﻢ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﺬﺭ ﺍﺯ ﻗﻮﺱ ﻗﺎﺋﻢ ﻛﺎﻭ ﻣﺴــﺘﻘﺮ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳــﺮﻋﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻃﺒﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭ، ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮﻭﺯ ۲۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﻭ ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﻠﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ، ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳــﺖ. ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳــﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪﺍﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻫﻨﺪﺳﻲ، ﻧﻘﺶ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻫﻨﺪﺳﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﻣﺴﻴﺮ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﺮﻋﺖ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ۸ ﻣﻜﺎﻥ ﻗﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻭ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺑﺮ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﺳــﻨﺠﻲ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۳۰۰۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ﺳــﻮﺍﺭﻱ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺞ ﻟﻴﺰﺭﻱ ﺩﺭ ﺳﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ، ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻗﻮﺱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭﮔﻴﺮﻱ ﻗﻮﺱ ﻗﺎﺋﻢ ﻛﺎﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ، ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﻗﻮﺱ ﻗﺎﺋﻢ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻥ ﻓﺮﺍﺥ ﺗﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺁﻣﺪﻥ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ، ﺑﻴﺸــﺘﺮ ﺍﺯ ﺳــﺮﻋﺖ ﻭﺭﻭﺩﻱ ﺷــﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﻗﻮﺱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﮔﺬﺭ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﺷﻴﺒﻲ ﻗﻮﺱ ﻗﺎﺋﻢ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﻗﻮﺱ ﺍﻓﻘﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ ﺷﺎﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪﻱ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻗﻮﺱ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻗﺎﺋﻢ ﻭ ﺍﻓﻘﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺎﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﻣﺤﺘﻤﻞ ﺍﺳــﺖ. ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻗﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ۶۲ ﺩﺭﺻﺪ ﻗﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ، ﺳﺮﻋﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻗﻮﺱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻭﻗﻮﻉ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ، ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ، ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ.