چکیده:
به منظور آگاهی از میزان کارآیی، بهره وری و اثربخشی نظام اجتماعی تربیت بدنی و ورزش در ادارات تربیت بدنی، دارا بودن برنامه های نظام مند مربوط به نظارت، کنترل و ارزشیابی ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق، به ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی استان های ایران، با استفاده از مدل اروپایی مدیریت کیفیت پرداخته شد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه تعالی سازمانی EFQM در مطالعه ای مقدماتی (928/0= α)، 437 پرسشنامه در میان کارکنان ادارات کل تربیت بدنی 10 استان منتخب (تصادفی طبقه ای) توزیع شد که در نهایت، نتایج 337 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. از میان معیارهای نه گانه مدل EFQM، معیار رهبری با نرخ 73/50 درصد امتیاز، در ردیف اول و معیار کارکنان با نرخ 74/38 درصد امتیاز، در ردیف آخر قرار گرفتند. همچنین بین توانمندسازها و نتایج در مدل تعالی سازمانی، رابطه قوی و معنیداری مشاهده شد (05/0>P و 864/0=r). پایین بودن امتیاز معیار کارکنان در مدل تعالی ادارات کل تربیت بدنی استان ها، بر لزوم توجه به این حوزه تاکید میکند. همچنین، توجه به هر یک از معیارهای حوزه توانمندسازها میتواند باعث شود سازمان به نتایج ملموسی در حوزه نتایج دست یابد. پیشنهاد میشود برای کسب نتایج قابل قبول در ادارات تربیت بدنی و حرکت به سوی تعالی، به توانمندسازهای مدل تعالی EFQM (معیارهای رهبری، کارکنان، منابع، استراتژی و فرآیندها) توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهاد میشود برای کسب نتایج قابل قبول در ادارات تربیت بدنی و حرکت به سوی تعالی،به توانمند سازهای مدل تعالی MQFE (معیارهای رهبری،کارکنان،منابع،استراتژی و فرآیندها)توجه بیشتری شود.
به علاوه،شناسایی MQFE به عنوان مناسبترین مدل نظارت و ارزیابی برنامهها و فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش در دانشگاههای کشور(1)،استفاده از این مدل برای ارزیابی کیفیت دانشکدههای تربیت بدنی(11،12)و مقایسۀ تعالی سازمانی ادارات کل تربیت بدنی استانهای مازندران و گیلان (13)،ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانشگاه اصفهان(14)،تعیین ضعفها و قوتهای بیمارستانی در تهران(10)،تطبیق این مدل در برنامۀ کیفیت ورزش و اوقات فراغت کشور انگلستان(9)و تعیین ارتباط بین رتبۀ باشگاههای فوتبال در مدل تعالی سازمانی و موفقیت آنها در لیگ برتر فوتبال(15)از نمونههای تحقیقی و موارد کاربردی این مدل به شمار میروند.
بدین ترتیب،محقق بر آن است تا با استفاده از مدل امتیازدهی جایزۀ ملی کیفیت ایران که با الگوبرداری از آخرین ویرایش مدل سرآمدی کسب و کار MQFE طراحی شده است، وضعیت عملکرد ادارات کل تربیت بدنی استانها را به عنوان مهمترین مراکز ارائۀ خدمات (1).
امتیاز عملکرد استانهای منتخب با توجه به مدل MQFE نتایج نشان دادند بین توانمند سازها و نتایج سازمانی در مدل تعالی سازمانی ادارات کل تربیت بدنی رابطۀ مثبت و معنی داری وجود دارد(جدول 5).
با توجه به امتیاز تعالی سازمانی برخی از ادارات کل تربیت بدنی،به نظر میرسد پاسخ دهندگان بسیار خوش بینانه به سؤالات پاسخ دادهاند،این نتیجه با تحقیق زنگنه(1387)هم خوانی دارد، اما با تحقیق خدا داد(1385)هم خوانی ندارد(11)که ممکن است دلیل آن نحوۀ انتخاب جامعۀ آماری و توزیع هم زمان پرسشنامه در بین کارکنان و مدیران باشد(24)."