چکیده:
ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۹۴ ﺳــﺎﻝ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﻲ ﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻱ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﺷــﺪﻩ ﺍﺳــﺖ. ﻋﻠﻲ ﺭﻏﻢ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺗﻘﺎﻃﻊ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭﺳﻴﻊ، ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺻــﺮﻑ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺯﻳﺎﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺴــﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻫــﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭ ﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺠﻬﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﻭﺯ، ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻨﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻓﺴﺮ ﻣﺴﺘﻘﺮ ﺩﺭ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻨﺪﻱ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﺭﻭﺵ ﺳﻌﻲ ﻭ ﺧﻄﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻳﻚ ﺯﻣﺎﻥ ﻏﻴﺮﺑﻬﻴﻨﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺭﻳﺴﻚ ﺗﺼﺎﺩﻑ، ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻦ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻧﻘﺾ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ، ﺳﻠﺐ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻠﻴﺲ، ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﺮﺍﻓﻴﻚ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻛﻠﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻔﺮ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻋﺎﺑﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﭘﻴﺸــﻴﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺭﻳﺴــﻚ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺍﻳــﻦ ﻣﻘﺎﻟــﻪ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺗﺎﺑﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻭ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻧﻤﺎﻳﻲ ﻣﻨﻔــﻲ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺭﻭﺵ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺘﺤﺮﻙ ﻭﺯﻥ ﺩﻫﻲ ﺷــﺪﻩ، ﺍﻟﮕﻮﻳﻲ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﺷــﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺿﻤﻦ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ، ﺭﻳﺴــﻚ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻫﻤــﻮﺍﺭﻩ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﺸــﺨﺺ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷــﺖ. ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻟﮕﻮ ﺩﺭ ﻣــﻮﺭﺩ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻋﺒﺪﺍﷲ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﺑﻮﺫﺭ ﻏﻔﺎﺭﻱ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﺷــﻤﺎﻝ ﭘﻞ ﺳــﻴﺪﺧﻨﺪﺍﻥ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻛﺎﻫﺶ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻠﻒ ﺷــﺪﻩ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷــﺪ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻗﺮﻣﺰ ﺍﻳﻦ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ۴۵ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ۴۰ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮﺩ، ﺿﻤﻦ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻭﻗﻮﻉ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ.