چکیده:
جاذبهها و مقاصد بیبدیل ایران، استعداد بسیار زیادی را برای این کشور در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری ایجاد کرده است؛ اما بر اساس آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، در سال 2011 (از میان 182 کشور)، رتبه ایران از حیث مشارکت صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی، 127، از نظر میزان مشاغل صنعت گردشگری و شاغلان آن، 135 و از حیث سرمایهگذاری در صنعت، 138 است؛ و در حالی که بر اساس مقاصد گردشگری موجود باید حداقل 5% از درآمد گردشگری جهان را به خود اختصاص دهد در سال 2011 در حدود 4/0% از درآمد جهانی، نصیب ایران میشود که نشان از وضعیت نامطلوب صنعت گردشگری و استفاده نکردن از قابلیتها و استعدادهای کشور دارد. از این رو ضروری است مسائل عمده این صنعت، شناخته و تبیین شود. این مقاله با این هدف و با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی و استفاده از روش پیمایشی و استفاده از مدل معادلات ساختاری در بخش کمی به بررسی مسائل صنعت گردشگری پرداخته و پس از دستیابی به کفایت نظری در مصاحبه با خبرگان و اجرای روش تحلیل محتوای کیفی بر روی مصاحبهها، اقدام به توزیع پرسشنامه با استفاده از روش پیمایشی نموده و به 22 مسئله عمده صنعت گردشگری کشور در 4 دسته مسائل سطح دولتی صنعت، مسائل بخش خصوصی صنعت، مسائل سطح ملی و مسائل سطح بینالمللی صنعت دست یافته است.
خلاصه ماشینی:
"دستهبندی مسائل صنعت گردشگری کشور ردیف گروه دسته فرعی(زیر دسته) دسته اصلی 1 طرحریزی نکردن برنامه راهبردی و جامع برای صنعت بخش دولتی صنعت درون صنعت 2 جدی نگرفتن صنعت گردشگری در کشور سطح ملی برون صنعت 3 نبود فرهنگ مورد نیاز صنعت در کشور سطح ملی برون صنعت 4 بیثباتی مدیران بخش دولتی صنعت درون صنعت 5 ناهماهنگی میان سازمانهای درگیر در صنعت سطح ملی برون صنعت 6 فراهم نبودن زیرساختهای مورد نیاز صنعت سطح ملی برون صنعت 7 نبود قانون جامع گردشگری در کشور سطح ملی برون صنعت 8 سیاسی شدن صنعت گردشگری در کشور بخش دولتی صنعت درون صنعت 9 توانمندناسازی بخش خصوصی در صنعت بخش خصوصی صنعت درون صنعت 10 ضعف ارتباطات بینالمللی کشور سطح بینالملل برون صنعت 11 نبود نظارت کافی بر بخش خصوصی بخش خصوصی صنعت درون صنعت 12 ضعف ساختاری و منابع انسانی سازمان میراث طبیعی، فرهنگی و گردشگری سطح دولتی صنعت برون صنعت 13 نبود نگاه تخصصی در اداره صنعت بخش خصوصی صنعت درون صنعت 14 نبود بازاریابی بینالمللی صنعت گردشگری کشور سطح بینالمللی برون صنعت 15 ناهماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی صنعت بخش دولتی صنعت درون صنعت 16 وجود محدودیتهای زیاد برای گردشگران خارجی سطح ملی برون صنعت 17 بیتوجهی به استانداردهای جهانی در صنعت گردشگری بخش خصوصی صنعت درون صنعت 18 زیاد بودن هزینه گردشگری در کشور سطح ملی برون صنعت 19 کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت بخش دولتی و خصوصی صنعت درون صنعت 20 ضعف نظام آموزشی و پژوهشی گردشگری در کشور سطح ملی برون صنعت 21 نگاه فرهنگی و نه اقتصادی به گردشگری سطح ملی برون صنعتی 22 ترسیم تصویر نامناسب از کشور در سطح بینالملل سطح بینالمللی برون صنعتی در مرحله پنجم و پایانی بخش اول پژوهش، نتایج حاصل از پژوهش در جدول 4 آمده است."