چکیده:
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺑﻼﻳﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﻣﺤﺴــﻮﺏ ﻣﻲ ﺷــﻮﺩ. ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺁﻣﺎﺭ ﻣﻨﺘﺸــﺮ ﺷــﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﻛﺸــﻮﺭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺑﺮﻭﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﺭﺗﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﻴﺎﺩﻩ، ﻣﻮﺗﻮﺭﺳــﻮﺍﺭﺍﻥ، ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳــﻮﺍﻧﺢ ﻭ ﺣــﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔــﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧــﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ۳۰ ﺩﻗﻴﻘﻪ، ﻳﻚ ﻧﻔــﺮ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻣﻴﺮﺩ. ﻳﻌﻨﻲ ﺳــﺎﻻﻧﻪ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﻱ ﻫﺮ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻧﻔﺮ، ۲۷۰ ﻧﻔﺮ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻛﺸــﺘﻪ ﻣﻲ ﺷــﻮﻧﺪ. ﻫﻤﻴﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ۲ ﺗﺎ ۳ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﻱ ﻫﺮ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(۱)[ 1] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ، ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻛﺎﺷﻤﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ »ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺷﻬﺮ ﺧﺎﻭﺭﻣﻴﺎﻧﻪ« ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻧــﻲ، ﺑــﻪ ﻋﻀﻮﻳﺖ »ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳﻤﻦ ﺟﻬﺎﻧﻲ« ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﺳــﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﺪﺍﺷــﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺴﺘﺪﻝ ﻭ ﺑﻨﻴﺎﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻮﺍﻧﺢ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﻬﻢ ۷۳ ﺩﺭﺻﺪﻱ ﺳﻮﺍﻧﺢ ﺗﺮﺍﻓﻴﻜﻲ ﺍﺯ ﻛﻞ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ، ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﻔﻆ ﺍﻳﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ، ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻫﺎﻳﻲ ﺧﺎﺹ ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻱ ﻭ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺯﻳﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻭﺯ ﺗﺨﻠﻔﺎﺕ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺣﺮﺍﺳﺖ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﺳــﺘﺎ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﻲ ﺷﻬﺮﺳــﺘﺎﻥ ﻛﺎﺷــﻤﺮ ﺩﺭ ﺍﻗﺪﺍﻣﻲ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﻋﻀﻮ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ، ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺨﺼﻮﺹ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺳﺮﺍﺳــﺮﻱ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺷﻨﺎﺳــﺎﻳﻲ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﻭﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳــﻮﺍﻧﺢ ﺗﺮﺍﻓﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺧﻼﺻﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.