چکیده:
در عصر حاضر، ارتباطات عاملی بسیار قوی و محرکی برای پیشبرد اهداف سازمانها، گروهها، احزاب و جوامع است. یکی از ابزارهایی که می تواند این ارتباطات را به شکلی موثر توسعه دهد، شبکه های اجتماعی است که همگام با توسعه شبکه جهانی اینترنت، در قالب شبکه های اجتماعی مجازی ظهور و بروز یافته است. بر این اساس، در مقاله حاضر به مفهوم شناسی شبکه های اجتماعی مجازی و مراحل مختلف شکل گیری آن پرداخته شد. شبکه های اجتماعی مجازی عمومی و تخصصی، دو گونه رایج از این شبکه ها هستند که مصادیقی از هر یک، همراه با تعداد کاربران جذب شده، بررسی شده است. همچنین، مراحل هفت گانه شکل گیری شبکه های اجتماعی مجازی و متغیرهای موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات از سوی کاربران، بررسی و با بهره گیری از نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، شش عامل (1) ارضای نیاز به تعلق گروهی، (2) کسب هویت مجازی، (3) انتظار تلاش، (4) انتظار اجرا، (5) هنجار ذهنی (نفوذ اجتماعی) و (6) شرایط تسهیل گر، به عنوان دلایل گرایش افراد به عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی شناسایی شد. همچنین، نقش سازمانهای مردم نهاد در شبکه های اجتماعی مجازی مطالعه شد و ویژگی هایی چون: غیر دولتی، غیر انتفاعی، مستقل و خودجوش بودن و به ویژه تامین نیازهای طبیعی، مورد تاکید قرار گرفت. نتیجه اینکه: موفقیت شبکه های اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد طراحی کننده آنها، در کمک به کاربران برای تامین و ارضای صحیح نیازهایشان است.
Communication is a very moving and strong factor in conducting the objectives sought by organizations، groups، parties، and communities. One of the tools that is capable of shaping this communication in an effective manner. On this basis، the present article addresses the conceptualization of virtual social networks and the stages through which these are shaped. Virtual social networks، both general and specialized، are two common types of these networks. Examples of each have been studied along with users absorbed by them. Similarly، the seven stages through which the virtual social networks have been formed and the variables effective in information technology being accepted by users were studied، where six factors were identified by applying Maslow's hierarchy of needs as reasons for individuals’ tendency to be admitted as members of virtual social networks ، namely 1) satisfying the need to belonging to a group 2) achieving virtual identity، 3) expecting efforts، 4) expecting implementation، 4) subjective norm (social influence)، 5) facilitating conditions. Also، the role played by non-governmental organizations in virtual social networks was studied، and features like being non-governmental، independent، spontaneous، and specially securing natural needs were emphasized. The result being that for social networks and non- governmental organizations that designed them to succeed، they are to help users secure and satisfy their needs in a proper manner.
خلاصه ماشینی:
"aidemlaicos//:ptth ) حال پس از بررسی انواع شبکههای اجتماعی مجازی و مراحل شکلگیری و مطالعۀنمونههایی از آنها،سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که بستر چنین شبکههاییچیست و اساس چنین شبکههایی چگونه قابلیت تحقق و اجرا مییابند؟بررسیها نشانمیدهند که نسل جدیدی از وبسایتهای طراحیشده،چنین امکانی را فراهم میآورندکه در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
بر این اساس،سؤالی که به ذهن خطور میکند این است که چهعوامل و متغیرهایی باعث میشوند که کاربران،چنین فناوریهای جدید را بپذیرند واینکه چرا عدهای از کاربران ترجیح میدهند همچنان به دور از فضای فناوریهای نو،بهفعالیتهای خود با استفاده از ابزارهای سنتی ادامه دهند؟ متغیرهای مؤثر بر پذیرش فناوریهای نوین در عرصۀ فناوری اطلاعات وارتباطات بر خلاف رسانههای سنتی،افراد سنتی حتی تواناییهای حداقلی برای استفاده از محیطتعاملی شبکههای اجتماعی مجازی را ندارد.
(MAT)ledoM ecnatpeccA ygolonhceT متعددی نیز برای درک عوامل مؤثر بر تصمیم کاربران مبنی بر پذیرش فناوری شکلگرفته است که از آن جمله میتوان به نظریۀ اشاعۀ نورآوری،نظریۀ عمل مستدل،نظریۀرفتار برنامهریزی شده و...
اگر بخواهیم جمعبندی کامل و جامعی در خصوص عواملمؤثر بر پذیرش فرهنگ فناوری اطلاعات داشته باشیم،به چهار بعد کلیدی،شاملعملکرد مورد انتظار،تلاش مورد نیاز،نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیلگر خواهیم رسیدکه این چهار عامل به طور مستقیم تعیینکنندۀ تمایل به استفاده از یک سیستم بوده و بهرفتار افراد برای استفادۀ واقعی شکل میدهند.
فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی مجازی نگاهی به فلسفۀ تولد و ایجاد ابزارهای مختلف نشان میدهد که نیاز بسترساز تحققبسیاری از آنها بوده است؛همچنان که اینترنت به عنوان انقلابی در فناوریهای قرنبیستم،ریشه در رفع نیازهای پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا)داشته و اندکی پس از آن،در گسترۀ جهانی مورد استفاده قرار گرفته است."