چکیده:
از این حیث حائز اهمیت است که موجب کاهش اثر بخشی در جمعآوری شواهد و در نهایت خدشه دار شدن اظهارنظر شریک حسابرسی میشود. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی، و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای است. همچنین اطلاعات لازم برای تحقق بخشیدن به اهداف پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. در این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل حسابرسان اجرایی در سطح ارشد در مؤسسههای حسابرسی خصوصی در سراسر ایران است. نتایج پژوهش حاکی است که رفتارهای حرفهای کاهندة کیفیت حسابرسی تحت تأثیر درک حسابرس از اجرا یا نقض قرارداد روانی و یا تعهدات عاطفی سازمانی قرار نمیگیرد؛ همچنین درک حسابرسان از اجرا یا نقض قرارداد روانی و تعهدات عاطفی سازمانی با رفتارهای غیر حرفهای کاهندة کیفیت حسابرسی رابطة معنیدار دارد و به طور غیرمستقیم کیفیت حسابرسی را از طریق کاستن اتحاد، کارایی و اثر بخشی مؤسسة حسابرسی به مخاطره میاندازد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 5: همبستگی بین اجرا یا نقض هر یک از اجزای تشکیل دهندة قرارداد روانی و رفتارهای غیرحرفهای کاهندة کیفیت حسابرسی فرضیههای اخص متغیرها (درک حسابرسان از اجرا یا نقض) ضریب همبستگی سطح معنیداری تأیید یا رد فرضیه نهم امنیت شغلی 119/0+ 087/0 رد میشود دهم حقوق بالا 008/0- 463/0 رد میشود یازدهم دریافت حقوق متناسب با عملکرد 163/0- 031/0 تأیید میشود دوازدهم فرصتهای شغلی داخل مؤسسه 224/0- 005/0 تأیید میشود سیزدهم فرصتهای شغلی خارج از مؤسسه 094/0+ 143/0 رد میشود چهاردهم آموزش حرفهای با کیفیت 28/0- 000/0 تأیید میشود پانزدهم استقلال در کار 124/0+ 079/0 رد میشود شانزدهم روابط مناسب میان کارکنان 29/0- 0.
نتایج پژوهش است که بین درک حسابرسان از اجرا یا نقض قرارداد روانی به عنوان یک شاخص مهمتر و همچنین تعهدات عاطفی سازمانی با رفتارهای حرفهای کاهنده کیفیت حسابرسی به عنوان متغیر وابسته اول رابطه منفی معنیداری نیست.
از طرفی نتایج پژوهش نشان داده است که بین درک حسابرسان از اجرا یا نقض قرارداد روانی به عنوان یک شاخص مهمتر و همچنین تعهدات عاطفی سازمانی با رفتارهای غیرحرفهای کاهنده کیفیت حسابرسی (به عنوان متغیر وابسته دوم) رابطه منفی معنیداری هست.
همچنین براساس نتایج فرضیههای هشتم تا شانزدهم جدول شماره 5 بین اجرا یا نقض دریافت حقوق متناسب با عملکرد، فرصتهای شغلی مناسب در داخل مؤسسه، آموزش حرفهای با کیفیت و روابط مناسب میان کارکنان با رفتارهای غیرحرفهای کاهنده کیفیت حسابرسی رابطه منفی معنیداری هست."