چکیده:
اکنون صنعت گردشگری، به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، از منابع مهم رونق اقتصادی ( اشتغال زایی، کسب درآمدهای ارزی، کاهش فقر و غیره) و افزایش تبادل و تعامل اجتماعی محسوب می شود. از این رو، مناطقی که از ظرفیت های گردشگری برخوردار هستند، باید راهبرد های مناسبی انتخاب کنند تا از مزایا و فواید اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی صنعت مذکور برخوردار شوند. جزیره قشم با مساحت تقریبی 1491 کیلومتر مربع در شمال تنگه استراتژیک هرمز قرار دارد و با سه جزیره هرمز، هنگام و لارک، شهرستان قشم را در استان هرمزگان تشکیل می دهد. برای تدوین راهبرد گردشگری در جزیره قشم، از چهارچوب جامع تدوین راهبرد استفاده شده است. در مرحله شروع، بیانیه ماموریت گردشگری این منطقه تعیین گردید. سپس در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) تدوین شد. آنگاه با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، در مرحله تطبیق و مقایسه، دو ماتریس سوات و ماتریس داخلی و خارجی IE)) تشکیل گردید. در نهایت، در مرحله تصمیم گیری با استفاده از ماتریس برنامه ریزی راهبردی (QSPM)، میزان جذابیت راهبرد های تعیین شده، مورد ارزیابی قرارگرفت و بهترین راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد قشم انتخاب شد. راهبرد مذکور، گسترش طبیعت گردی و گردشگری درمانی در جزیره قشم است.
خلاصه ماشینی:
"تدوین راهبرد توسعه صنعتگردشگری منطقه آزاد قشم بااستفادهاز مدل سوات محمد تقی امینی محمد رضا عباسی علیرضا پیر علی دریافت:1390/03/01 پذیرش:1390/09/22 مقاله برای اصلاح به مدیت یک ماه و 7 روز نزد پدیدآوران بوده است چکیده {IBاکنون صنعت گردشگری،به عنوان گستردهترینصنعت خدماتی جهان،از منابع مهم رونق اقتصادی(اشتغالزایی،کسب درآمدهای ارزی،کاهش فقر و غیره)وافزایش تبادل و تعامل اجتماعی محسوب میشود.
در نهایت،در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریسبرنامهریزی راهبردی (MPSQ)، میزان جذابیت راهبردهایتعیینشده،مورد ارزیابی قرار گرفت و بهترین راهبرد برایتوسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد قشم انتخاب شد.
VK} تدوین راهبرد توسعه صنعت گردشگری منطقع آزاد قشمبا استفاده از مدل سوات محمد تقی امینی1 محمد رضا عباسی2 علیرضا پیر علی3 مقدمه توسعه فراوان صنعت گردشگری در دهههای اخیر،آن را به یکی از فعالیتهایمهم اقتصادی،اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان تبدیل کرده است.
در پژوهش حاضر،به منظور تدوین راهبردهای مطلوب برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد قشم،از چهارچوب جامع تدوین راهبرد(مدل سوات)استفاده شده است.
بیانیه مأموریت سازمان منطقه آزاد قشم،مسئول اصلی رشد و توسعه جزیره قشم در بخشهایگردشگری،اجتماعی،اقتصادی و غیره در حوزه گردشگری قصد دارد تا بابهرهگیری از ظرفیتهای بکر طبیعی و فرهنگی مردمان جزیره و با استفادهمزیتهای نسبی و رقابتی جزیره،به لحاظ موقعیت جغرافیایی،به توسعه صنعت گردشگری و جذب هرچه بیشتر گردشگران در این منطقه بپردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)ماتریس داخلی و خارجی (EI) با توجه به چهار دسته راهبرد در ماتریس سوات و نیز ناحیه قرار گرفتن شرکتدر ماتریس داخلی و خارجی،آن دسته از راهبردهایی را به منظور ارزیابی وانتخاب در ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی انتخاب میکنیم که به ناحیه تعیینشده در ماتریس چهارخانهای داخلی و خارجی مربوط است(طیبی،1384:127)."