چکیده:
بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، آمریکا درپی برقراری روابط همکاریجویانه با روسیه برآمد. ولی به جز دوره کوتاهی، افزایش تنش بین آمریکا و روسیه بر سر مسائلی مانند پیشروی ناتو به شرق و طرح سپر دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا، جنگ روسیه با گرجستان در سال 2008 این همکاریها را بهحالت تعلیق درآورد. دولت اوباما تلاش کرد تا با سیاست معروف به «از سرگیری» روابط آمریکا با روسیه را بهبود ببخشد. این مقاله بهدنبال پاسخگویی به این سؤال است که سیاست «از سرگیری» اوباما و بهدنبال آن همکاریهای دو طرف چه دستاوردهایی در روابط دو کشور داشته است؟ در مقام پاسخگویی به این سؤال با بررسی چند حوزه حساس و مهم در روابط روسیه و آمریکا از جمله روابط دو جانبه و مسئله هستهای ایران، جنگ افغانستان، کنترل تسلیحات، سپر دفاع موشکی، درپی آزمون این فرضیه هستیم. سیاست از سرگیری اوباما در روابط آمریکا با روسیه دستاورد مهمی برای روسیه در بر نداشته است.
Historically، Turkish-Russian relations have been cold and distant. During the Cold war، the two former rivals viewed each other with hostility. After the fall of the USSR and in the early 1990s، the grounds were paved for the improvement in the bilateral ties. Even though the two states have different military and security concerns، they have established closer relations in economic and trade fields. The issue of energy plays a major role in their bilateral relations، given the fact that Turkey is one of the major importers of energy and Russia is a key exporter of this strategic commodity. The volume of their bilateral trade reached 42 billion dollars in 2011،more than three million Russian tourists visit Turkey annually، and the two countries recently signed a visa exemption agreement for traveling between Turkey and Russia
خلاصه ماشینی:
این مقاله بهدنبال پاسخگویی به این سؤال است که سیاست «از سرگیری» اوباما و بهدنبال آن همکاریهای دو طرف چه دستاوردهایی در روابط دو کشور داشته است؟ در مقام پاسخگویی به این سؤال با بررسی چند حوزه حساس و مهم در روابط روسیه و آمریکا از جمله روابط دو جانبه و مسئله هستهای ایران، جنگ افغانستان، کنترل تسلیحات، سپر دفاع موشکی، درپی آزمون این فرضیه هستیم.
در اواخر ژانویه 2009 رسانههای روسیه Robert Gatez گزارش دادند که مسکو برنامه انتقال موشکهای اسکندر کوتاه برد خود به کالینینگراد را بهدلیل عدم پیگیری طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا توسط دولت اوباما، به تعلیق در آورده است .
(Associated Press, 2009) در اکتبر 2009 دونالد توسک 1 ، رئیس جمهور لهستان، هنگام سفر جو بایدن به این کشور اعلام کرد لهستان با پذیرش میزبانی موشکهای کوتاه و میان برد (SM-3) در طرح جدید دفاع موشکی دولت اوباما شرکت خواهد کرد(Hildreth & Ek, 2009).
دولت هم گفت که این امر هرگونه مذاکره در مورد از سرگیری سپر دفاع موشکی بالستیک آمریکا را به پیمان استارت پیوند میزند (Ballistic Missile Defense Review Report(BMDR), 2010) همچنین در ژانویه 2010 آمریکا و لهستان اعلام کردند، بنابر توافقنامه اوت 2008 بین ورشو- واشنگتن، موشکهای میان برد و موشکهای پاتریوت زمین به هوا به همراه 100 پرسنل نظامی آمریکا از راه خاک آلمان به لهستان منتقل و در مرزهای لهستان با کالینینگراد مستقر خواهد شد.
با این وجود یک عضو دومای روسیه مدعی شد که گسترش طرح دفاع موشکی در دوره دولت اوباما نشان دهنده عدم خواست آمریکا برای بهبودی روابط با روسیه است.