چکیده:
شکل گیری و چگونگی مشارکت دانشجویان در نهادها و تشکل های دانشجویی تحت تاثیر عوامل و متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی است. در این مقاله با هدف تبیین بخشی از عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی- فرهنگی دانشجویان چگونگی تاثیر و ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و اعتماد اجتماعی دانشجویان با مشارکت اجتماعی- فرهنگی آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی های شخصیتی در قالب متغیرهای عام گرایی، بیگانگی اجتماعی، آینده گرایی و موقعیت کنترل؛ اعتماد اجتماعی در دو سطح اعتماد بین فردی و اعتماد نهادی به عنوان متغیرهای مستقل و مشارکت اجتماعی- فرهنگی به عنوان متغیر وابسته این مقاله در قالب روحیه مشارکتی، میزان مشارکت و فعالیت مشارکتی مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است. به لحاظ ویژگی های شخصیتی، غالب بودن جهت گیری های عام گرایانه، آینده گرایی، موقعیت کنترل و نیز فقدان بیگانگی اجتماعی در فرد موجب آمادگی بیشتر در بروز رفتارهای مشارکتی است. این ویژگی ها همراه با متغیر اعتماد اجتماعی زمینه ساز میزان مشارکت و چگونگی آن در نهاد ها و تشکل های دانشجویی می شوند. بر اساس یافته های این مقاله هر چند که بیشتر متغیرهای مورد بررسی با مشارکت اجتماعی- فرهنگی دانشجویان رابطه معناداری را نشان می دهند، لیکن در مجموع توان تبیین آن ها در واریانس متغیر وابسته تحقیق در سطح بالایی قرار ندارد. به نظر می رسد عوامل فرافردی و کلان خارج از مجموعه نهاد دانشگاه باید تاثیر قابل ملاحظه ای در میزان و چگونگی مشارکت اجتماعی- فرهنگی دانشجویان داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
ویژگیهای شخصیتی در قالب متغیرهای عامگرایی،بیگانگی اجتماعی،آیندهگرایی و موقعیت کنترل؛اعتماد اجتماعی در دو سطح اعتماد بین فردی و اعتماد نهادی به عنوان متغیرهای مستقل و مشارکت اجتماعی-فرهنگی به عنوان متغیر وابسته این مقاله در قالب روحیۀ مشارکتی،میزان مشارکت و فعالیت مشارکتی مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است.
براساس یافتههای این مقاله هرچند که بیشتر متغیرهای مورد بررسی با مشارکت اجتماعی-فرهنگی دانشجویان رابطۀ معناداری را نشان میدهند،لیکن در مجموع توان تبیین آنها در واریانس متغیر وابسته تحقیق در سطح بالایی قرار ندارد.
با الهام و بهرهگیری از رویکردهای نظری مطرح شده در این مقاله متغیرهای اعتماد اجتماعی در سطح اعتماد بین فردی و اعتماد نهادی،ویژگیهای شخصیتی در قالب متغیرهای عامگرایی، بیگانگی اجتماعی،آیندهگرایی و موقعیت کنترل به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان استفاده شدهاند.
متغیر وابستۀ تحقیق که مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در محیطهای دانشگاهی میباشد در قالب سه متغیر روحیه مشارکتی،میزان مشارکت در نهادهای اجتماعی و فرهنگی و فعالیتهای مشارکتی مورد سنجش قرار گرفته است که هر سه متغیر با یکدیگر رابطۀ معناداری در سطح اطمینان 99 درصد دارند.
است که در سطح اطمینان 99 درصد همبستگی معناداری میباشد، در نتیجه این فرضیه که بین عامگرایی و روحیۀ مشارکتی رابطه وجود دارد نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
-است که در سطح اطمینان 99 درصد همبستگی معناداری میباشد و نشان میدهد با افزایش بیگانگی اجتماعی از میزان مشارکت دانشجویان کاسته میشود.
همبستگی بین اعتماد نهادی با میزان مشارکت که در قالب عضویت انجمنی مورد سنجش قرار گرفته است و فعالیت مشارکتی برخلاف فرضیۀ اولیه تحقیق جهت معکوس را نشان میدهد.