Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی های شناختی در میانسالان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (16 صفحه - از 27 تا 42)

کلیدواژه ها :

نارسایی‌های شناختی و میانسالان ،خودآگاهی ،رفتارهای دینی

Consciousness ،Self ،aged ،cognitive failures ،religious behavior ،the middle

کلید واژه های ماشینی : توحیدی ، انسان کامل ، ـــــ ، پژوهشی امام خمینی‌قدس‌سره ، قم ، فضایل ، اعتدال ، مؤلفه‌های الگوی انسان کامل ، قرب ، کمال

هـدف این پژوهش، تعیین ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان است. نمونه این پژوهش، 394 میانسال شهر اردبیل بوده که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رفتار دینی، مقیاس خودآگاهیو پرسش‌نامه نارسایی‌های شناختی استفاده شده است. داده‌های پژوهش با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیریتجزیه و تحلیل شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی میانسالان رابطه منفی معناداریدارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نیز نشان می‌هد که خودآگاهی و رفتارهای دینی 16 درصد از واریانس نارسایی‌های شناختی میانسالان را تبیین می‌کنند. این نتایج بیان می‌کند کهسطح بالای رفتارهای دینی و خودآگاهی، نارسایی‌های شناختی را کاهش می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، مقام قرب یک پیوستار عمودی است که بالاترین رتبة آن مظهر اسما و صفات الهی است و وجود چنین کسی که به این مرتبه رسیده است، آن‌قدر اشتداد پیدا می‌کند که جنبة خدانمایی دارد و شایسته خلیفةالهی، نبوت و ولایت می‌شود؛ اما همة کسانی‌که به مقام خلیفةالهی رسیده‌اند، در یک سطح نیستند؛ بلکه برخی نسبت به بعضی دیگر فضیلت دارند، حال آنکه هر کدام از آنها، انسان کامل زمان خود بوده‌اند. 60 بنابراین، انسان کامل با اینکه از نعمت‌های الهی دنیا به قدر نیاز استفاده می‌کند، اما دنیا را فرصت و مقدمه‌ای برای کسب فضایل و رشد و شکوفایی استعدادهای خود می‌داند و محور همة فعالیت‌های او دستیابی به غایت آفرینش و رسیدن به سعادت اخروی است. اعتدال اعتدال به دلیل اینکه نقش هماهنگ‌کننده بین سایر مؤلفه‌ها را دارد، از چند جهت قابل توجه است: اعتدال در اصل آفرینش: مقتضای حقانیت حضرت حق آن است که آفرینش جهان هستی بر اساس حق و عدل باشد و با توجه به اینکه انسان کامل از یک سو مظهر اسما و صفات الهی است و از سوی دیگر گل سرسبد نظام هستی و الگوی حسنه برای همگان است، خداوند او را در همه شئون و ابعاد جسمانی و روانی در کمال اعتدال آفریده است و هیچ‌گونه افراط و تفریط در آفرینش او مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر، انسان کامل فردی است که از نظر جسمانی کاملا سالم آفریده شده است؛ یعنی همة دستگاه‌های فیزیولوژیکی، به‌ویژه دستگاه‌های عصبی او از سلامت کامل و کارکرد عالی برخوردار است و از نظر روانی نیز هیچ‌گونه ناهماهنگی در سیستم روانی او وجود ندارد؛ بلکه عقل سلیم و قوی، هوش انتزاعی، عواطف سرشار، احساسات و هیجانات سالم دارد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.