Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه تأثیر بازی های رایانه ای و میزان همدلی نوجوانان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (20 صفحه - از 121 تا 140)

کلیدواژه ها :

نوجوان ،همدلی ،نگرانی همدلانه ،دیدگاه‌پذیری ،اندوه شخصی ،بازی‌‌‌های رایانه‌ای

کلید واژه های ماشینی : باور به دنیای عادلانه ، دنیای عادلانه و ناعادلانه ، باور به دنیای ناعادلانه ، پژوهش ، زنان ، نتایج تحلیل واریانس گروه‌های شغلی ، مردان ، دنیای عادلانه نیرومندتری ، گل‌پرور ، پرسش‌نامه

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر میزان همدلی نوجوانان می‌باشد. از میان جامعه آماری یعنی دانش‌آموزان کلاس سوم مقطع راهنمایی شهر قم در سال تحصیلی 1386ـ 1387،220 نفر15 تا 16 ساله به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، در دو مرحله به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش، ازروش پیمایشی استفاده شد که اطلاعات لازم، توسط پرسش‌نام هه مدلی دیویس جمع‌آوری شد. داده‌هاتوسطتحلیلواریانسچندمتغیرهدو‌راههموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. نتایج تحقیق نشان داد که:1. بازی‌‌‌های رایانه‌ای بر دیدگاه‌پذیری، تأثیر منفی داشته و بر متغیر همدلی و زیرمقیاس‌های اندوه شخصی و نگرانی همدلانه، تأثیری نداشته است.2. دانش‌آموزانی که به طور متوسط، روزانه بیشتر از 52 دقیقه به بازی‌‌های رایانه‌ای پرداخته‌اند، از دیدگاه‌پذیری کمتری برخوردارند.3. جنسیت، در همبستگی بین بازی‌های رایانه‌ای و حرمت‌خود، تأثیرگذار است.

خلاصه ماشینی:

"جدول 4: شاخص‌های توصیفی و نتایج تحلیل واریانس برای گروه‌های تحصیلی مختلف باورها شاخص‌های آماری گروه‌های تحصیلی تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد ضریب F معناداری باور به دنیای عادلانه ابتدایی 50 189/50 732/9 599/1 (لوین) 508/0 730/0 راهنمایی 85 108/46 879/8 974/0 دبیرستان تا دیپلم 580 232/43 799/8 365/0 فوق‌دیپلم و لیسانس 691 044/41 429/8 320/0 (آنوا) 874/16 000/0 فوق‌لیسانس و بالاتر 94 241/43 205/9 976/0 کل 1500 546/42 866/8 230/0 باور به دنیای ناعادلانه ابتدایی 50 837/31 470/6 063/1 (لوین) 052/1 379/0 راهنمایی 85 012/30 615/6 726/0 دبیرستان تا دیپلم 580 072/32 677/6 277/0 فوق‌دیپلم و لیسانس 691 007/34 404/6 243/0 (آنوا) 327/13 000/1 فوق‌لیسانس و بالاتر 94 919/34 272/7 779/0 کل 1500 023/33 692/6 174/0 چنان‌که در جدول 4 دیده می‌شود، در باور به دنیای عادلانه، بالاترین میانگین به گروه‌ دارای تحصیلات ابتدایی (189/50) و پس از آن گروه راهنمایی (108/46)، فوق‌لیسانس و بالاتر (241/43)، دبیرستان تا دیپلم (232/43) و فوق‌دیپلم و لیسانس (044/41) قرار دارند. جدول 9: شاخص‌های توصیفی و نتایج آزمون t برای گروه‌های وضعیت تأهل باورها شاخص‌های آماری وضعیت تأهل تعداد میانگین انحراف استاندارد نتایج آزمون لوین نتایج آزمون t آمار لوین معنا‌داری مقدار t درجه آزادی معناداری تفاوت میانگین دنیای عادلانه مجرد 700 635/41 495/8 265/2 133/0 622/3- 1498 000/0 690/1- متأهل 800 326/43 155/9 دنیای ناعادلانه مجرد 700 394/33 543/6 309/1 253/0 144/2 1498 032/0 755/0 متأهل 800 638/32 80/6 چنان‌که در جدول 9 دیده می‌شود، گروه متأهل در باور به دنیای عادلانه دارای میانگین بالاتری (326/43 به 635/41 برای افراد مجرد) هستند و این تفاوت معنادار (01/0P<) است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.