چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت مداخلات مورد استفاده در درمان اختلال ADHD هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون مداخلات روانشناختی در زمینه اختلال نارسایی توجه بیشفعالی است. روش:این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام،تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر درمانهای روانشناختی را مشخص میکند. بدین منظور 17پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی 54/0 است (0/001≥P) . نتیجهگیری: نتیجه فراتحلیل نشان داد که میزان اندازه اثر مطابق جدول کوهن در حد بالاتر از متوسط قرار دارد.
Objective: This study aims to integrate the results of different psychological treatments studies for Attention-Deficit/ Hyperactivity disorder (ADHD)، and to determine the effect size.
Method: Seventeen studies with appropriate methodology were selected and meta-analysis was done on it. The research tool was meta-analysis checklist.
Results: Data analysis showed that rate of effect size of psychological intervention on reducing ADHD symptoms were 0/54.(P≤0/001).
Conclusion: This rate of effective size according to Cohen table was higher than average.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختیبر میزان نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی سمیه جمالی پاقلعه1،دکتر احمد عابدی2،الهام آقایی3 تاریخ دریافت:89/7/26 تجدید نظر:89/11/26 پذیرش نهایی:90/7/9 چکیده {IBهدف:باتوجه به اهمیت مداخلات مورد استفاده در درمان اختلال DHDA هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجامشدهپیرامون مداخلات روانشناختی در زمینه اختلال نارسایی توجهبیشفعالی است.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی برکاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی 0/54 است(0/001< p) .
در واقع این تحقیق با استفاده ازروش فراتحلیل در پی پاسخگویی به این سؤال استکه اثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهشنشانههای DHDA در کشور چقدر است با توجه بهاینکه بخش چشمگیری از مراجعهکنندگان بهکیلینیکهای روانشناختی و مشاوره کودکان DHDA هستند و همچنین هزینههای درمانی که برای والدیندربردارد،ضرورت انجام این تحقیق بیش از پیشروشن میشود.
باتوجه به مطالب فوق،پژوهشحاضر نیز بر آن است تا با استفاده از فراتحلیل،میزاناثرگذاری الگوی مداخلات روانشناختی را در کاهشنشانههای DHDA (نقص توجه،بیشفعالی وتکانشگری)مورد بررسی قرار دهد.
در جدول 4،بهترین برآورد از تأثیر متغیر مستقل(درمانهایروانشناختی)بر متغیر وابسته(نارسایی توجه)برابر با0/48 است که براساس جدول تفسیر اندازه اثر کوهن،متوسط ارزیابی میشود؛بنابراین میتوان گفتبراساس نتایج این فراتحلیل درمانهای روانشناختی برنارسایی توجه کودکان DHDA تأثیر داشته است.
وبهترین برآورد از تأثیر متغیر مستقل(درمانهایروانشناختی)بر متغیر وابسته(بیشفعالی)برابر با0/59 است که براساس جدول تفسیر اندازه اثر کوهن،زیاد ارزیابی میشود؛بنابراین میتوان گفت براساسنتایج این فراتحلیل درمانهای روانشناختی بربیشفعالی کودکان DHDA تأثیری زیاد داشتهاست؛همچنین سطح معناداری ترکیبی 0/001به دست آمده است.
یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد کهمداخلات روانشناختی آموزشی بر کاهش نشانههایکلی اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر متوسطبه بالایی(0/54)دارد.
DHDA htiw nerdlihc sroivaheB gninnalP &dlihC fo ymedacA naciremA eht fo .