چکیده:
در این پژوهش، چگونگی پردازش اطلاعات به طریق چند وجهی(دیداری، شنیداری و
شنیداری- دیداری، میدان دیداری راست، میدان دیداری چپ و پردازش با هر دو نیمکره
مغز)و با استفاده از روش راهاندازی معنایی و روابطهی این پردازش با ویژگیهای
تفکر خلاق، بررسی شد.این مطالعه بر روی دو گروه از دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی
در مقطع دبیرستان انجام گرفت.هدف از این مطالعه، بررسی و شناخت فرایندهای حافظهی
معنایی و خلاقیت عابدی(عابدی، 1995)حافظهی معنایی و خلاقیت، اندازهگیری شد.نتایج نشان میدهد که کارکردهای عصبی در افراد تیز هوش انرژی کمتری را به مصرف
میرساند و زمان واکنش در آنها سریعتر است.دو گروه از لحاظ خلاقیت تفاوت معنیدار
با یکدیگر نشان ندادهاند.نتایج بر اساس نظریه هوش چند وجهی(هوارد گاردنر، 1998 و
رنزدلی 1998)، مورد بحث قرار گرفته است و یک مدل بازنمایی چند گانه از لحاظ معنایی
ارائه شده، که در یاری رساندن به برنامههای آموزشی و پرورش استعدادهای خلاق
میتواند راهگشا باشد.
خلاصه ماشینی:
"فرضیهی دوم پژوهش، بر اساس نتایج حاصل رد میشود یعنی دو گروه از لحاظ دقت در ارائهی پاسخها(تعداد پاسخهای درست)در بخش تکالیف حافظهی معنایی، تفاوتی معنیدار با یکدیگر نشان ندادهاند(جدول شمارهی 2، از جداول ضمیمه).
همچنین فرضیهی چهارم پژوهش رد میشود به دلیل اینکه پردازش اطلاعات از لحاظ زمان واکنش و تعداد پاسخهای درست و بر حسب ارائهی محرکها به شکل دیداری و شنیداری-دیداری در دو گروه تفاوت معنیداری با یکدیگر نشان میدهد (جداول شمارهی 4 و 5، از جداول ضمیمه).
همچنین نتایج نشان میدهد که فرضیهی پنجم پژوهش که دربارهی تعداد پاسخهای درست و شیوهی ارائه محرکها در مرکز میدان دیداری و ارائهی محرکها در میدان دیداری راست و چپ بوده، رد میشود و دو گروه با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارند، اما از لحاظ زمان واکنش دیداری راست و چپ تفاوت بین دو گروه معنیدار است و این بخش از فرضیه تأیید میشود(جدول شماره 6، از جداول ضمیمه).
فرضیهی ششم، بر اساس نتایج حاصل از بررسی زمان واکنش در شرایط ارائهی محرکها در میدان دیداری راست و چپ رد میشود به این دلیل که تفاوت معنیداری از لحاظ پردازش اطلاعات با نیمکرهی راست و چپ و مشاهده نشده است(جدول شمارهی 7، از جداول ضمیمه).
همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه بین شرایط مختلف ارائهی محرکها به شکل مرتبط، نامرتبط و متناقض یا مرتبط/نامرتبط در عامل زمان واکنش در دو گروه حاکی از این است که تفاوت معنیدار بین شیوهی ارائهی محرکهای مرتبط و محرکهای مرتبط/نامرتبط وجود دارد و دو گروه نیز به طور کلی از لحاظ زمان واکنش تفاوت معنیدار را در همهی مراحل نشان دادهاند(جدول شمارهی 9، از جداول ضمیمه)."