چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت مندی استفاده کنندگان کتابخانه های عمومی خراسان شمالی از معماری کتابخانه ها و بررسی نقاط قوت و ضعف معماری آن ها می باشد. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه افراد شهرنشین استان خراسان شمالی که امکان استفاده از کتابخانه های عمومی را دارند و نیز کتابداران و مدیران کتابخانه های عمومی می باشد. حجم نمونه آماری 140 نفر برآورد و برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه بندی شده استفاده گردید. همچنین بررسی و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss16 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت مندی در 5 معیار از 9 معیار معرفی شده، کم تر از حد متوسط (3) است. همچنین بالاترین میانگین وزنی (3.34) تنها اندکی بالاتر از حد متوسط (3) است. بنابراین چنین به نظر می رسد که میزان رضایت مندی در معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه ها در مجموع نسبتا پایین است. از نظر پرسش شوندگان وجود فضاهای جنبی و رفاهی نسبتا مهم توصیف شد. میانگین های وزنی پرسش های مربوط به میزان مشکلات و ضعف های معماری فضاهای اصلی کتابخانه ها (3.17 تا 4.03) نشان داد که از نظر پرسش-شوندگان معماری داخلی فضاهای اصلی کتابخانه ها در مجموع دارای شرایط نامطلوبی بوده و مشکلات زیادی دارد. همچنین بین «میزان رضایت مندی کلی از فضاهای کتابخانه» و سایر معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه رابطه معنی دار و مستقیم مشاهده شد. بین «میزان رضایت مندی کلی از فضاهای کتابخانه» در بین سه گروه مدیران، کتابداران و مراجعان، تفاوت معنی دارای مشاهده نشد. اصالت/ارزش: یافته های این پژوهش می تواند به مسئولان و مدیران بخش-های مرتبط در شناسایی نقاط قوت و ضعف معماری فضاهای کتابخانه ای و در تصمیم سازی و سیاست گذاری متناسب کمک کند. همچنین یافته های این پژوهش می تواند به برنامه ریزان، مشاوران، طراحان و معماران کتابخانه در برنامه ریزی کالبدی مناسب و طراحی کارآمد و هماهنگ با نیازهای مراجعان یاری رساند.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو،در اینپژوهش سعی بر آن است تا علاوه بر بررسی میزان رضایت سه گروه از افراد ذینفع یعنی مدیران،کتابداران و مراجعان از معماری کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی،مشکلات وکمبودهای مهم و اصلی ساختمان کتابخانهها از طریق بازخورد گروههای مذکور شناسایی شود.
توزیع فراوانی و درصد رضایتمندی مراجعان،کتابداران و مدیران از مسائل کلی معماری کتابخانهها (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به پرسش سوم پژوهش مبنی بر اینکه کتابخانههای عمومی استان چه تعداد ازفضاهای اصلی،جنبی و رفاهی را دارا هستند و براساس پاسخهای مدیران و کتابداران(دو گروهمطلع)به سؤالهای پرسشنامه در این زمینه(جدول 4)مشخص گردید که کتابخانه عمومی«علامه دهخدا»بجنورد با 3 مورد از مجموع 7 مورد دارای بیشترین تعداد و کتابخانه عمومی«امام علی(ع)»شیروان(فاقد هیچ یک از موارد)دارای کمترین تعداد فضاها/فعالیتهای جنبیاست.
توزیع فراوانی و درصد وجود فضاهای جنبی و رفاهی-خدماتی کتابخانهها (به تصویر صفحه مراجعه شود)همچنین از نظر مدیران و کتابداران کتابخانه عمومی«علامه دهخدا»بجنورد با 11 فضادارای بیشترین تعداد و کتابخانه عمومی«امام علی(ع)»شیروان با 4 فضا دارای کمترین تعدادفضاهای اصلی است.
توزیع فراوانی و درصد وجود فضاهای اصلی کتابخانه (به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد میزان اهمیت فضاها و فعالیتهای جنبی کتابخانهها(جدول 6)از نظرپرسششوندگان،فعالیتها/فضاهای«پژوهشی»و«نقد کتاب»به ترتیب با میانگین وزنی 17.
آزمون معنیداری رابطه بین«میزان رضایتمندی کلی از فضاهای کتابخانه»و سایر معیارهای ارزیابی معماری کتابخانه (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه مقدار P به دست آمده در چهار بخش فرضیه کوچکتر از 05.
نتیجهگیری با توجه به اهداف اصلی پژوهش یعنی بررسی میزان رضایتمندی مدیران،کتابداران ومراجعان از معماری کتابخانههای عمومی و نیز بررسی مشکلات و کمبودهای اصلی کتابخانه-های عمومی از نظر افراد مذکور نتایج زیر به دست آمد."