چکیده:
عوامل بسیاری در ایجاد نابرابری آموزشی دخالت دارد که از جملهی آنها میتوان
به جنگ، فقر، نژادپرستی، کشمکشهای داخلی و سیاستهای غلط آموزشی اشاره کرد.
محرومیت از آموزش، هنگامی که دختران به طور خاص مورد توجه قرار میگیرند، وضع
اسفناکی به خود میگیرد؛زیرا عامل بازدارندهی دیگری به نام جنسیت مطرح میشود که
تحت تأثیر عوامل فرهنگی و باورهای منفی دربارهی دختران، تبعیض آموزشی مضاعفی را
علیه آنان رقم میزند.در پژوهش حاضر که توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز آن به روش کتابخانهئی
جمعآوری شده است، به دلیل نقش غیر قابل تردید آموزش زنان بر توسعهی کشور، سعی شده
است وضعیت آموزش دختران کشورمان به لحاظ کمی و کیفی واکاوی شود، تا از این راه
زمینههای نابرابری آموزشی بر اساس جنسیت و علل و عوامل این نابرابریها مورد
شناسایی قرار گیرد و راهکارهایی برای رفع معضلات و تنگناهای موجود ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
"محرومیت از آموزش، هنگامی که دختران به طور خاص مورد توجه قرار میگیرند، وضع اسفناکی به خود میگیرد؛زیرا عامل بازدارندهی دیگری به نام جنسیت مطرح میشود که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، خرافات و باورهای منفی دربارهی دختران، تبعیض آموزشی مضاعفی را رقم میزند و این در حالی است که آموزش زنان برای تحقق اهداف توسعه در هر جامعهئی از ضروریات به شمار میرود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 8-دانشجویان به تفکیک گروههای تحصیلی و جنس در سال تحصیلی 79-1378 (آمار آموزش عالی ایران(بخش دولتی در یک نگاه)، گروه پژوهشهای آماری و انفورماتیک، بهمن 1379) جداول ارائه شده در رابطه با آموزش دختران در ایران، در مقاطع مختلف تحصیلی(به استثنای مقطع کارشناسی ارشد)به لحاظ کمی نمایانگر نابرابری جنسیتی قابل توجهی علیه دختران نیست؛بهویژه هنگامی که ملاحظه میشود از مقطع پیشدانشگاهی و نیز در آزمون سراسری، دختران گوی سبقت را از پسران میربایند.
نقشهایی که ارتباطی به جنس( xeS ) افراد ندارد و صرفا بر مبنای جنسیت( redneG )تعیین میشود و از این رو تحت تأثیر شرایط فرهنگی-اجتماعی هر جامعهئی شکلی متفاوت به خود میگیرد؛اما، با وجود این گوناگونی، کار ویژهی مشترکی دارند که همانا برتر پنداشتن جنس مذکر و توزیع نابرابر امکانات جامعه از جمله امکانات آموزشی به نفع آنان است که منجر به سلب انگیزهی دختران نسبت به تحصیل میشود و در بهترین حالت، جنسیتی شدن آموزش را به همراه دارد."