خلاصه ماشینی:
"بعد دیگر این نوشتار که به طور خلاصه در صفحات انتهایی آن آمده است،امتزاجاین طریقت و شخصیتهای خاصی از آن در سیاست ناسیونالیستی آلبانی است که اینخود نیز معلول عواملی تاریخی در رابطهی بکتاشیه با دولت عثمانی میباشد.
گرچه نقل است که او نخستین پیرطریقت بکتاشی است اما این طریقت توسط یکی از صوفیان به نام بالیم سلطان(متوفی1520 م)تاسیس شده است.
مبانی فکری بکتاشیان به نحوماهرانهای توسط شاعر برجسته ملی آلبانی نعیم فراشری-شاید معروفترین محب درآلبانی-آنچنانکه در زیر آمده خلاصه شده است: بکتاشیان به خدای بزرگ و متعال،محمد،علی،خدیجه،فاطمه،حسن و حسین باور دارند.
تاریخ امپراطوری عثمانی و ترکیهی مدرن،انتشارات دانشگاه کمبریج 1976،ص 187 (2)-بابا سلیم کالیجانی،عهدنامه بکتاشیان،صص 60-66 (3)- egriB yelsgniK nhoJ طریقت درویشان بکتاشی،لندن،بازچاپ 1994،ص 107 (4)-برای مثال بنگرید به:بابا رجب،عرفان اسلامی و بکتاشیان،نیویورک،انتشارات والدون (5)-عهدنامه بکتاشیان ص 48 (6)- eporuE neewteb yteicos dna noigiler:snaklaB eht ni malsI.
چنانکه مهدی فراشری،یکی از طرفداران مهم بکتاشی ملیگرایانه اظهار میدارد،درآلبانی«از چهار گروه دینی که کشور دارد،کاتولیکها و بکتاشیان طرفدار ناسیونالیسماند،درحالی که اهل سنت و ارتدوکسها مخالف آنند3» وقتی اولین دولت بعد از عثمانی در آلبانی به وجود آمد و بکتاشیان با نمایندگیکمیته دینی دیگری معرفی شدند،اشتیاق ملیگرایان آلبانی از سال 1920 بر آن بود کهبکتاشیزم را به دینی غیر از اسلام جلوه دهند.
p,malsi kitsim imzihsatkeB,inacilaK mileS (3)- (156-155:2002 reyalC;194:2001 notroN) بکتاشیه از شاخهای از اسلام به عنوان یک کمیته دینی مستقل،تحت فشار برخی ازباباهای بکتاشی چون بابا فیضی که عضو حزب کمونیست آلبانی بودند،مطرح شد."