چکیده:
موضوع مورد پژوهش در این مقاله، بررسی و تعیین میزان اثربخشی دور ههای آموزش تغییر
وضعیت از کارمندی به انتظامی از دیدگاه خود فراگیران است. جامعه آماری این پژوهش،
فراگیران تغییر وضعیتی است که در اسفند ماه ۸۶ تا شهریور ماه ۸۷ در مجتمع آموزشی زنان
پلیس، مشغول تحصیل بود هاند. هدف از پژوهش، سنجش و انداز هگیری میزان تحقق اهداف دوره
است. نظر کلیه افراد جامعه آماری بصورت تما م شماری با استفاده از پرسشنامه محق ق ساخته به
تعداد ۱۵۰ نفر جم عآوری شده است. در ابتدا تعداد ۲۰ پرسشنامه تکمیل و نکات مبهم و نامفهوم
برای تجزیه .(α =٪۹۸/ سئوالات اصلا ح و پایایی آن با محاسبه آلفا ی کرونباخ سنجیده شد( ۶
و از رو شهای آماری توصیفی (فراوانی-میانگین- SPSS و تحلیل داد هها ازبرنامه نر مافزاری
انحراف معیار) استفاده شده است.
با توجه به نتایج کس ب شده، ارزیابی اثربخشی دور هها ازحد متوسط بیشتر است و در میان
۳بیشترین تاثیر و سایر عوامل به ترتی ب کسب / عوامل انتخاب ی، دان ش فراگرفته شده با میانگین ۳۴
مهار تهای انسانی، ادراکی و فنی در اولوی تهای بعد یاند. بر اساس نتایج آزمو ن فرضی هها،
فرضیه او لکه به تناسب مهارت های آموز ش داده شده بر نیازهای شغلی فراگیران می پرداخت، با
میانگین 3/16 (از 5) و فرضیه دوم هم با میانگین 3/34 (از 5) تایید شد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثربخشی دوره آموزشی تغییر وضعیتزنان از کارمندی به انتظامی دکتر فریبا شایگان* لیلا سید اسماعیلی** جکیده {IBموضوع مورد پژوهش در این مقاله،بررسی و تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش تغییروضعیت از کارمندی به انتظامی از دیدگاه خود فراگیران است.
مفهوم ارزیابی اثربخشی آموزش: *تعیین میزان تحقق اهداف آموزشی *تعیین نتایج قابل مشاهده از کارآموزان در نتیجه آموزشهای اجرا شده *تعیین میزان انطباق رفتار کارآموزان با انتظارات نقش سازمانی *تعیین میزان انجام درست کار که موردنظر آموزش بوده است.
اگر آموزشهای مربوط برپایهنیازسنجی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی سازمان ارائه شود تا افراد بتوانند وظایف ومسئولیتهای شغلی کنونی را دقیقتر،راحتتر و سریعتر انجام دهند،سازمان به اهداف ازپیش تعیین شده خود دست مییابد و این یعنی،تحقق اثربخشی در سازمان.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)چنانچه جدول فوق نشان میدهد،میانگین تاثیر مهارتهای ادراکی و مهارتهای انسانیدر ماموریتهای سازمانی از نظر پاسخگویان بالاتر از 3 و در کل میانگین 3/16 از جمع3 مهارت بدست آمده،نشانگر تاثیر در حد متوسط آموزشها و نیازهای شغلی توسطپاسخگویان است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ارزیابی این متغیر از دیدگاه فراگیران نشان میدهد که 45 درصد افراد پاسخگو،تأثیر دانشهایفراگرفته شده را در مأموریتهای سازمانی در حد زیاد،37 درصد در حد متوسط و 18 درصددر حد کم دانستهاند.
میانگین عواملمؤثر بر اثربخشی دوره تغییر وضعیت از کارمندی به انتظامی،از نظر پاسخگویان به شرح جدول شماره 6 است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)چنانچه جدول فوق هم نشان میدهد،ارزیابی اثربخشی دوره تغییر وضعیت از کارمندیبه انتظامی،از حد متوسط بیشتر است و در میان عوامل مؤثر انتخاب شده،دانش فراگرفتهبا میانگین 3/34 بیشترین تأثیر و سایر عوامل،به ترتیب کسب مهارتهای انسانی،مهارتهای ادراکی و مهارتهای فنی در اولویتهای بعدیاند."