چکیده:
طرح مسئله: بر طبق نظر بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران بین جنسیت و میزان احساس امنیت رابطه معناداری وجود دارد و در بسیاری تحقیقات اثبات شده است که زنان بیشتر از مردان در جامعه احساس ناامنی می کنند. براین اساس توجه به احساس امنیت اجتماعی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه از مقوله های مهمی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت و بر دولتمردان واجب است که از راه های مختلف گام های مستحکمی در مسیر ارتقای احساس امنیت اجتماعی زنان بردارند.
یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای احساس امنیت در میان افراد جامعه، بهره گیری از توان بالقوه رسانه های جمعی است و این مقاله کوششی است برای شناخت نقش موثری که رسانه های جمعی می توانند در ارتقای احساس امنیت اجتماعی در زنان و دختران داشته باشند.
روش تحقیق: این مطالعه مبتنی برروش توصیفی بوده و هدف از آ« تحلیل نقش رسانه های جمعی به منظور افزایش احساس امنیت در میان زنان و دختران جامعه است.
یافته ها: بر مبنای آنچه از این مقاله می توان نتیجه گرفت متاسفانه در حال حاضر اکثر رسانه های جمعی غافل از اینکه انتشار مطالب هیجانی و رخدادهای منفی به خصوص در عرصه جرایم، حوادث و اخبار جنایی، تاثیر بسیار زیان آوری در سلامت روانی افراد جامعه به خصوص زنان و دختران خواهد داشت، به انتشار اینگونه اخبار می پردازند و سهم به سزایی در گسترش احساس ناامنی در زنان و دختران ایفا می کنند؛ به نحوی که در تحقیقی که در سال های اخیر درباره نقش رسانه های جمعی در احاس امنیت زنان و دختران انجام گرفت، ثابت شد که در حدود 60 درصد زنان با شنیدن یا خواندن اخبار جرایم و جنایات دچار دلهره می شوند.
لذا تغییر نگرش در نوع خبر و نحوه انتشار آن از جمله مسائلی است که رسانه ها باید بدان توجه کنند و مهمترین گام در این مسیر، تغییر نگرش در صاحبان و مسئولان رسانه های جمعی و هدایت آنها به سمت کارکردهای اصلی این ابزار، یعنی نظارت بر محیط، ایجاد همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر است. تا زمانی که در نگرش این افراد تغییری حاصل نشود، نمی توان به ایجاد احساس امنیت در زنان و دختران از طریق رسانه های جمعی امیدوار بود.
Many researchers believe that there is a significant relationship
between sense of social security and gender, and that females suffer
more than males from fear of crime. One of the most important ways
of improving sense of security among the members of a society is
benefiting from the potentials of the mass media. This paper tries
to explore the role of the mass media in improving the women’s
sense of security. The results of this study show that most mass
media disseminate news related to criminal events disregarding the
fact that such news can exert negative effects on women’s mental
health; in other words, such mass media play an important role in
developing the sense of security in women.
خلاصه ماشینی:
"از منظر وی کارکرد فردی رسانهها به چهار طبقهذیل قابل تقسیم است:(مک کوئیل،1382:112) 1-اطلاعرسانی *اطلاع حاصل کردن از رویدادها و شرایط موجود در محیط بلافصل،جامعه و جهان*توصیه در مورد موضوعات علمی یا عقاید و گزینههای تصمیمگیری *ارضای کنجکاوی و علاقه عمومی *فراگیری،خودآموزی *کسب احساس امنیت به واسطه آگاهی 2-هویت شخصی *کسب تأیید برای ارزشهای شخصی *جذب الگوی رفتار *همذاتپنداری با دیگران *پیدا کردن بینش راجع به خود 3-یکپارچهسازی و تعامل اجتماعی *پیدا کردن بینش درباره اوضاع و احوال دیگران *همدلی اجتماعی *همذاتپنداری با دیگران و کسب احساس تعلق *یافتن مبنایی برای گفتگو و تعامل اجتماعی *پر کردن جای یک همراه واقعی در زندگی *کمک به اجرای نقشهای اجتماعی *توانا ساختن فرد به ایجاد پیوند با خانواده،دوستان و جامعه 4-تفریح و سرگرمی *گریز یا انحراف توجه از مشکلات *آسودن *کسب لذت درونی فرهنگی و زیباشناختی *پر کردن اوقات فراغت *تخلیه عواطف *برانگیخته شدن جنسی با توجه به کارکردهای رسانههای جمعی در جامعه به راحتی میتوان اذعان کرد از دریچه رسانه،ارتقای احساس امنیت اجتماعی به خصوص برای قشر زنان جامعه-با توجه به این که مخاطباناصلی تلویزیون و رادیو به عنوان دو رسانه مهم جامعه زنان هستند-نیز امری شدنی است.
اینگونه رسانهها کهتنها راه بقای خود را در جذب مخاطب میبینند،برای افزایش مخاطب،خود را وابسته به علایقو خواستههای مردم مینمایند؛به نحوی که گاه بدون توجه به نقش بهسزایی که میتوانند درعرصه اجتماعی داشته باشند،به انتشار مطالب هیجانی و رخدادهای منفی به ویژه در عرصهجرایم،حوادث و اخبار جنایی میپردازند؛غافل از این که این اخبار و گزارشات تأثیر بسیارزیانآوری در سلامت روانی افراد جامعه بخصوص زنان و دختران خواهد داشت."