چکیده:
در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا تعداد تلفات جاده ای در طول بیست سال اخیر کاهش یافته است .طراحی اتومبیل و روشهای تکنیکی جدید در مورد ایمنی، موجب جلوگیری از تصادفات شده و همچنین رفتار راننده و عابر پیاده و سرویس فوری اورژانس و اعمال قوانین ترافیکی، همه و همه به این موضوع کمک کرده است. در سالهای اخیر فعالیتهای زیادی در اتحادیه اروپا برای افزایش ایمنی عابر پیاده انجام گرفته است. بدین منظور کمیته ی اروپایی رسیدگی به ایمنی خودرو تشکیل گردید و مطالعات مختلفی در مورد ایمنی عابر پیاده انجام شد. وظیفه ی این گروه تعیین روشهای آزمون و حدنصاب مورد قبول که خودروها در هنگام تصادف با عابر پیاده باید به آن برسند، می باشد. بر اساس این تحقیقات پیشنهادات مختلفی برای سازه ی خودرو ارائه شد و همچنین روشهای آزمون و قوانین برای حفاظت از عابر پیاده در برخورد از جلو تعیین گردید. بررسی آمار تصادف در کشور های مختلف نشان می دهد که بیشتر تصادفات منجر به مرگ عابر پیاده مربوط به برخورد سر به قسمت جلوی خودرو می باشد که یکی از روش های جدید کاهش صدمات، تغییر جنس سازه و بدنه خودرو و جایگزین کردن پنل یکپارچه فلزی با پنل های چند لایه کامپوزیتی- فلزی مخصوصا در قسمت درب موتور می باشد. این امر باعث می شود میزان شتاب وارد بر سر عابر پیاده به میزان قابل توجهی کاهش یافته و میزان مرگ ناشی از تصادفات کاهش یابد. بکار گیری پنل های چند لایه در سازه و بدنه خودرو مزیت های دیگری، همچون افزایش جذب انرژی تصادف در این نوع پنل و کاهش صدمه به سرنشین خودرو و کاهش وزن و مصرف سوخت خودرو را به همراه دارد که در این مقاله به بررسی و چگونگی بکارگیری پنل های چند لایه کامپوزیتی- فلزی در سازه و بدنه خودرو و بیان مزیت های این نوع پنلها پرداخته می شود