چکیده:
اثربخشی دوره های آموزش الکترونیکی علوم کتابداری و آرشیوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از نظر آموزش گیرندگان سنجیده شده است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. ابزار پژوهش پرسشنامه ای با 23 سوال در مقیاس طیف لیکرت است. فرضیه پژوهش با ضریب آلفای کرونباخ برابر با 981/0 تایید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 19 و نرم افزار Excel 2007به تناسب متغیرها استفاده شد. یافته ها: بیشترین امتیاز مربوط به ارائه و بیان اهداف کلی دوره های الکترونیکی با بیش از 43 درصد، تسلط و احاطه علمی استادان به موضوع درس و محتوای علمی با 52/40 درصد، نحوه سازماندهی و برنامه ریزی دوره ها با بیش از 51/40 درصد، بیان مثال های کاربردی متناسب با موضوعات مورد بحث با بیش از 50/37 درصد، با گزینه زیاد و در مقوله سازماندهی و برنامه ریزی اجرایی دوره ها بود. نتیجه گیری: آموزش با استفاده از فناوری الکترونیکی نقش بسزایی در فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموختگان داشته است و کاربران نیز به کارگیری روش های آموزش الکترونیکی را مثبت می دانند.
خلاصه ماشینی:
براي رسيدن به هدف موردنظر سعي براين است تا به تعيين ميزان اثربخشي مطالب ارائه شده از طريق آموزش الکترونيکي براي دستيابي به اهداف سازماني ، ميزان فعاليت هاي استادان در انتقال مطالب آموزشي از طريق آموزش الکترونيکي ، ميزان سودمند بودن محتواي دروس و مواد آموزشي از طريق فناوري الکترونيکي ، ميزان موفقيت در نحوه سازماندهي و برنامه ريزي اجرايي دوره هاي تخصصي از طريق فناوري الکترونيکي بپردازيم .
تا چه حد سازماندهي و برنامه ريزي اجرايي دوره ها از طريق فناوري الکترونيکي موفقيت آميزبوده است ؟ روش پژوهش روش پژوهـش اين مطالعه توصيفـي مقطعي ، در سال ١٣٨٨- ١٣٨٩ بر روي جامعـه آماري شامل ٢٠٠ نفر از کارکنان سازمـان اسنـاد و کتابخـانه ملي ايـران که در دوره هاي آمـوزش الکترونيکي شرکت کرده بودند، انجام شد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج نشان مي دهد که بيشترين آمار مربوط به ارائه و بيان اهداف درنظرگرفته شده براي دوره ها با ٤٣ درصد (٨٦ نفر) بوده که مي توان نتيجه گرفت مطالب ارائه شده از طريق آموزش الکترونيکي براي دستيابي به اهداف سازماني ، اثربخش بوده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج نشان مي دهد که بيشترين آمار مربوط به تسلط و احاطه علمي اساتيد به موضوع درس و محتواي علمي ارائه و بيان اهداف درنظرگرفته شده براي دوره ها، با ٤٠/٥٢ درصد (٨١ نفر) بوده که مي توان نتيجه گرفت فعاليت هاي آموزشي استادان در انتقال مطالب آموزشي از طريق فناوري الکترونيکي موفقيت آميز بوده است .