خلاصه ماشینی:
"نغمات علیدوستی و میرنوروزی و مشابهات آنهمانند عزیزبیگی و ساروخانی که وجه تسمیه هر کداممستقیما به مبدع و خالق آن برمیگردد با جزییتفاوتهایی که از نظر کیفیت شبیه به هم هستند و هستندهنرمندان نوازنده و خوانندهای که با الحان متفاوت ومایههای مختلف و در عین حال متاثر از مایه ماهور بااستادی این نغمهها را میخوانند و در دل و روحشنوندگان با احساس شورها میآفرینند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)این همان آهنگهایی هستند که یا به علت شرایط اوضاعناپدیدار ماندهاند و یا حافظه فراموش کار ما آنها را از یادبرده است،به جای ماندن تصانیف لری و سرودههای آنبدون خط موسیقی به خاطر محدودیت و مختصر بودنملودیهای آن است که گاه در یک بیت تکراری خلاصهمیشود وگرنه تصنیفهای پرفراز همراه با توالیهایمنظم و علمی بدون خط موسیقی نمیتواند پایدار باشد.
نخستین بیت آهنگ این است: {Sزین و برگم بونیت ور مادیونم#خورمه بوریتوسی هالوونمS}«زین و برگ مرا بر پشت اسبم قرار دهید و سپسخبر مرگم را برای داییهایم ببرید» قدم خیر دومین ترانه که آن هم رنگ حماسی و عشیرهایدارد،ترانهای است سخت زیبا که به حالتهای مختلف ازنظر کشش و فرازهای آوازی خوانده میشود،مایه آواز باتکیههای اصطلاحی(اری قدم خیر)شروع میشود و باشیوهای سخت مطلوب میر فرد آن پایان میپذیرد.
پینوشت: (2 و 1)-در یکی از نوشتهها دیدم که آمده بود:در لرستان و کوههای سختآن«فهلویات»را در مایه ماهور میخوانند که این امر خالی از حقیقت استو اشعار باباطاهر جز به همان شیوه خاص خود که معمول و متداول است بهگونه لری دیده و شنیده نشده است."