چکیده:
هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی که در مهد کودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز در سال 1389 وجود داشت، بودند که با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای تعداد351 کودک انتخاب و پرسشنامه سلامت روان(psc) و رشد اجتماعی واینلند، برای آنان اجرا شد. بعد از تکمیل پرسشنامهها، تعداد 30 نفر از افرادی را که پایینترین نمره را در دو پرسشنامه یاد شده کسب کردهبودند، به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش ارزشهای زندگی به شیوه بازی و فعالیت قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان سلامت روان (0001/0 p≤ )و رشد اجتماعی (002/0p≤ ) به سطح معنادار رسیدهاست. اندازه اثر آموزش به ترتیب 75 و 30 درصد میباشد. آموزش ارزشهای زندگی به کودکان بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنها مؤثر است.
The purpose of this study was to specify the effectiveness of life values tranning on mental health and social growth for preschool students.This research has an experimental Design (Randomize group pretest˚posttest with control group). The statistical population of this study consists of all preschool children who were in kindergartens under welfare organization in the Shiraz city in 1389, from whom 351 children were selected with using multistage cluster sampling, and was performed to them mental health questionnaire and Winland's social growth assessment. After completing the questionnaire, 30 preschool students who had score lower than a quorum were selected, and they were assingn randomly into experimental and control groups. Experimental group trained 10 sessions of 2 hours of life values. Research findings showed that, differences in two experimental and control groups in terms of mental health (p0/0001) and social growth (p0/002) has reached a significant level. Size of training effect is respectively 75 and 30 percent. Education of life values to children is effective of their mental health and social growth
خلاصه ماشینی:
"خرازی و همکاران (2010) در پژوهشی تحت عنوان رویکرد شناختی بر آموزش و تأثیر آن در مسئولیتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی، دریافتند در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری از نظر مسئولیت اجتماعی نسبت به خود و سایر کودکان و افراد مسن و - Liberman - Charron & Parns - Mahdavinia & Samavati محیط وجود دارد.
مورفی ، ایچنوز ، هیکس ،کینگدون و همکاران 5 (1996) آلفای کرونباخ پرسشنامه را 91/0 ، پاگانو، مورفی، پدرسن، موسچر و همکاران 6 (1996) آلفای کرونباخ را - MANCOA - Pediatric Symptom Checklist - Jellinek , Murphy & Borenz - Jellinek , Murphy , Robinson , Feins & et al - Murphy, Ichinose , Hicks , Kingdon & et al - Pagano, Murphy , Pedersen, Mosacher & et al 87/0 و همچنین پولاها، ویلیام، الن 1 (2011) آلفای کرونباخ پرسشنامه را 94/0گزارش کردهاند.
نتایج آزمون کوواریانس نمرات سلامت روانی کودکان در دو گروه آزمایش و کنترل جدول شماره پنج نشان میدهد آزمون آماری f با مقدار 32/83 بیانگر آن است که میزان سلامت روانی به سطح معنی دار رسیده است (0001 p≤ ) و فرضیه اول مبنی بر اثر بخشی آموزش ارزشهای زندگی بر سلامت روان کودکان مورد تأیید قرار گرفت.
بنابراین توجه به رشد اجتماعی افراد از زمان کودکی اهمیت زیادی دارد، لذا میتوان گفت، ارزشهای زندگی به کودکان کمک میکند تا مهارتهای لازم برای برقراری ارتباط مؤثر و تشکیل روابط صمیمانه، عضویت و شرکت درگروههای کوچک و بزرگ جامعه و توانایی پذیرش مسئولیت در موقعیتهای مختلف زندگی به دست آورند."